Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Stockholms musiklif. Vårsäsongen 1910. Af Andreas Hallén. Med 4 bilder - Från Stockholms teatrar. Af Carl G. Laurin. Med 7 bilder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
326
CARL G. LAURIN
reciterades af hr Anders de Wahl, samt
tillsammans med nya filharmoniska sällskapet
ett högst intressant och värdefullt requiem
för solo, kör och orkester af italienaren
Giovanni Sgambati. På påskdagen
uppfördes kompositioner af Berwald, Morales,
Rangström, Alfvén och Hallen. Dessa
symfonikonserter hafva ej varit så talrikt
besökta, att man däraf skulle kunna inse
nödvändigheten af ett stort och dyrbart
konserthus för Stockholm, hvarom så
mycket onödigtvis skrifvits i pressen.
Säsongens talrikast besökta symfonikonsert
dirigerades af den ryske musikern, professor
Wassili Safonoff efter ett ganska
blandadt program, upptagande Beethovens Le
onoraouverture Nr 3, Tschaikowskys
Sym-fonie pathétique, Mozarts Nachtmusik,
Wagners Charfreitagszauber och Järnefelts
Suite. Hr Safonoffs direktion var
medryckande, och är han helt visst en
mycket energisk, målmedveten instruktör och
ledare. Konsertföreningen har gifvit tre
och Musikföreningen två konserter, på hvilka
såsom nyheter uppfördes en ganska pikant
orkestersuite af Edv. Stanèck, en serenad
för orkester af Max Reger samt Te deum
för soli, kör, strängorkester, orgel och harpa
af organisten i härvarande Vasakyrka Otto
Olsson. Sistnämnda ganska högstämda
verk visade sig vara en värdefull tillökning
af svensk tonsättning på den religiösa
musikens område och fick under professor
Ne-rudas ledning ett mycket godt utförande.
Vid Konsertföreningens konserter biträdde
Göteborgs orkesterförenings stora orkester
med hr Tor Aulin fortfarande såsom
föreningens dirigent.
Den 11 april ingick Conrad Nordqvist
i sitt 71 år och fick denna dag på
mångahanda sätt bevis på de stora sympatier,
som han i alla musikaliska kretsar, både
i hufvudstaden och hela landet, fortfarande
åtnjuter. Han är lika spänstlig och intresserad
dirigent som ifrig vän och utöfvare af
kammarmusik, lika ungdomsfrisk till humöret,
lika glad och angenäm sällskapsmänniska
som förr, man märker intet af årens
tyngande last, och hans stora vänkrets önskar
helt säkert en lika god fortsättning. Och
hvarför icke — den nyligen aflidne
professorn och Gewandhauskapellmästaren Carl
Reinecke i Leipzig komponerade »frisch
und fröhlich» vid fyllda 86 år!
FRÄN STOCKHOLMS TEATRAR
AF CARL G. LAURIN
Med 7 bilder
’AMOUR VEILLE, kärleken står
på vakt, säga M. M. de Flers
och de Caillavet, d. v. s. en
kvinna bedrager ej så lätt sin
make, om hon är riktigt kär i honom,
åtminstone icke med en person, i hvilken
hon själf ej är det ringaste förtjust. Det
bör verka ganska lugnande på äkta män,
som veta sig älskade. Tyvärr anser sig
den världskloka författarfirman ej kunna
gå i borgen för en mans äktenskapliga
trohet under samma förhållanden.
Det latinska manliga idealet tyckes
rent af fordra att hjälten skall på det ero-
tiska området vara absolut hjälplös mot
hvarje välklädd dam med bra hy och
figur, som genom den allra svagaste
blinkning antyder, att hon känner sig ensam
och oförstådd. Stycket är i alla händelser
roligt, och om också vi här i Sverige redan
förut kände oss ganska lugna för att
nygifta, starkt förälskade hustrur endast i
sällsynta undantagsfall bedraga sina män,
så sågo vi dock med nöje den typiska
franska miljön, som denna gång innehöll
så mycket allmänmänskligt att man ofta
kände igen sig.
»Den unga flickan» har moderniserats
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>