- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nittonde årgången. 1910 /
462

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Koloristiska kriterier. Af Klas Fåhræus. Med 7 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

45°

klas fåhræus

nästan alla de öfriga. Ty utan en ren
och blommande kolorit kan man ju icke
träffa köttfärgen, den minsta förskämning
verkar ohälsa. Att icke heller en
fullständig palett kan undvaras för
karnationens i rödt och gult med blåa ådror
och gröna skuggor skiftande spel — är
säkert. Tonfärgens svåraste problem är
att måla en blyg skönhets rodnad. Och
de ömtåligaste af alla glansdagrar äro
de, som återkastas från huden.

Sedan gammalt har det därför i
ateliererna gällt som en själfklar sanning,
att den pensel, som väl träffar den
nakna kroppens färg, är ett strå hvassare än
sina kollegor. Möjligen kunde en
Botticelli ha godtagits som kolorist om icke
gråpapperskarnationen i hans
Venusbil-der ställt honom flera trappsteg lägre.
Och själfva Velazquez blir här ett fjät
efter den venetianska konsten, då t. ex.
det nakna i Vulkans besök hos smederna
är väl tobakstorrt återgifvet.

Priset i detta fall ha Tizian och
Rubens broderligt delat. Och detta på
så vis att Rubens, som hade för sed att
färdigblanda färgerna på paletten och
därefter utan någon inborstning flott pålägga
dem på duken, måhända nått det högsta
i frågan om ytan. — Mera på djupet
gick# Tizian med en omständlig metod,
i det han först tycks ha målat en ecorchée
af kompositionen i någon grundfärg;
sedan tillade lokalfärgerna och sist
fulländade med en öfverhud af skuggor och
glansdagrar. Medan hos Rubens den
pärlemorskimrande karnationen därför
stundom kan närma sig det skalaktiga,
verkar den hos Tizian alltid luckert
inarbetad. Och särskildt är han berömd
för sitt oöfverträffade sätt att i köttet
in-måla den solglöd, som i Italiens klara
luft mindre synes komma utifrån än
bunden af föremålen själfva utstråla ur
deras inre.

* *

*



Ta vi till slut en öfversikt af de
prof, som vi genomgått:
allmän vitalitet
lokalfärgens blomning
dess utsökthet
en fullständig palett
en dekorativ ackordbildning
fin tonmålning
god ljusmålning

konsten att måla svart och hvitt
samt måla naket
Så visar det sig, att knappast någon
målare uthärdar alla dessa prof.

Zorn t. ex. står sig icke godt på
det första, då hans taflor lofva mer i
fotografi än de gemenligen hålla i oljan.
Icke heller har han en blommande eller
utsökt lokalfärg. Upptagande endast
svart, hvitt, cinnober och ockra är hans
palett långtifrån fullständig. En måttlig
tonmålare, är han däremot en af tidens
förnämste ljus- och valörmålare. Och med
en förträfflig modellering framställer han
det nakna så ypperligt som gärna
möjligt är, med en pensel som blandar nog
mycket ockra i det ljusa och skyr blått
i skuggorna.

En större kolorist var Ernst
Josephson, som, på samma gång han
behärskade hela paletten från den röda till den
blå polfärgen, särskildt briljerade i svart
och hvitt. En rik, ännu i sin utveckling
stående talang visar också Hennigs, bl. a.
utmärkt för sina klingande grundackord.
Och bland de yngre borga redan några,
att den koloristiska skola, som åt vår tid
ger en sådan glans, icke skall utslockna.

Men det är onödigt att vidare
utspekulera jämförelser. Den konstnär,
som med heder står ett eller två af dessa
prof, är redan en mästare. Tar han flera,
så inträder han själfskrifvet i
stormästar-nes krets. Och skulle något geni vara
nog omfattande för att fylla dem alla,
så bör det hälsas som en furste bland
målare och potentat öfver paletten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1910/0512.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free