- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nittonde årgången. 1910 /
500

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Porträtt af Erik Gustaf Geijer. Af G. Göthe. Med 8 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

154

G. GÖTHE

E. G. GEIJER. PENNTECKNING AF
AMALIA VON HELVIG. Tillhör
fru Anna Hamilton- Geete.

äro utförda efter Geijers död och på
grund af de samtida porträtten, hvilka
ju äro de enda som kunna hafva något
dokumentariskt värde.

Man sysslar numera så mycket med
märkliga historiska personers ikonografi
och man vet ju, hvilken möda man har
att utreda denna, då det gäller förgångna
tider. Nåväl, Geijer är en af vårt lands
historiska personligheter i eminent
mening. Det synes mig därföre icke vara
ur vägen att redan nu söka utreda den
store mannens ikonografi, innan
porträttmaterialet blir alltför skingradt eller
förstördt, och medan ännu personer lefva
som sett och känt honom och
släkttraditionerna ännu äro jämförelsevis friska.
Efterföljande rader vilja blott gälla för
en kortfattad orientering i denna
porträtthistoria.

Det tidigaste Geijers-porträtt som
finnes, så vidt jag vet, är den miniatyr-

medaljong, som den 27-årige
Upsala-do-centen lät en för oss okänd målare
utföra 1810 i London, där Geijer då
vistades som informator för en ung v.
Schinkel. Den är monterad som brosch
och bars såsom sådan ofta af Geijers
dotter. Den äges fortfarande af hennes
släkt.

Någon framstående konstnär är den
okände engelske miniatyrmålaren
ingalunda; och dock har originalet naturligtvis
såsom ett porträtt ad vivum ett större
historiskt intresse än det förstorade
träsnitt, som en svensk tecknare och
trä-snidare utfört därefter, och som första
gången publicerades i Ny Illustrerad
Tidnings Geijers-nummer 1883. Geijer
säger emellertid själf i ett bref till sin
fästmö 1810, att man fann hans
miniatyrporträtt »väl lyckadt och likt».

Den nästa bild man, så vidt jag vet,
känner af Geijer är af år 1816. Geijer
är nu en 33 års man, fästad i Upsala
såsom e. o. professor, berömd som
författare, ytterst populär som föreläsare.
Det är nu han gör bekantskap med
Amalia von Helvig, en bekantskap, hvilken,
som man vet, hastigt växte till en
erotisk vänskap, som ingrep på det allra
djupaste i dessa rika andars personliga
lif. Och under denna sammanvaro
tecknade Amalia — ty äfven denna talang
ägde hon bland många andra — Erik
Gustaf Geijers porträtt. Fyra sådana
teckningar finnas i behåll och ägas af
Geijers dotterdotter.

Det är med en egen pietet man
betraktar dessa små blad. Man får icke
af den idealistiskt anlagda skaldinnan,
Goethes och Schillers personliga vän och
lärjunge, fordra, att hon skall vara
objektiv såsom en realistisk porträttör af
facket, man näns ej ens begära det af
dessa små improvisationer, som
dikterades af den djupaste personliga
tillgifvenhet och beundran. De äro utan tvifvel

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1910/0554.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free