- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nittonde årgången. 1910 /
617

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Konstlitteratur - Af Carl R. af Ugglas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

konstlitteratur

Yrjö Hirn: Det heliga skrinet. Studier i den
katolska kyrkans poesi och konst. Stockholm,
Wahlström & Widstrand.

[RN har i företalet till sitt stora
verk skildrat de svårigheter, som
hopat sig vid utarbetandet af
detsamma. Han berättar, hur hans
första plan gick ut på en kommentarie till
den bildande konstens framställningar af
religiösa ämnen. Ändamålet härför var af
rent estetisk natur. »Det syntes författaren
att de kyrkliga taflorna och skulpturerna
kunde vinna ökadt intresse, om de ställdes
i samband med den kyrkliga poesin. För
allt som gällde den högt utvecklade
konsten var en sådan litterär tolkning
visserligen obefogad och öfverflödig.
Renässansens och särskildt högrenässansens verk göra
för visso icke anspråk på några
textkom-mentarier för att omedelbart kunna
uppskattas. Men i den medeltida konsten
finnes det många drag, hvilka verka
främmande för den, som ej är invigd i den
medeltida lifsuppfattningen. Om också det
rent konstnärliga elementet äfven här kan
förstås och förklaras endast med hjälp af en
kritik, hvilken främst uppmärksammar de
tekniska kvaliteterna, så gömmer sig detta
element ofta för den ytliga betraktelsen. —
— — Sålunda ledde den kyrkliga konsten
öfver till studiet af den kristna mytologien,
d. v. s. till de legender och dikter, som
illustreras i de medeltida bildverken.»

Detta studium sysselsatte nu förf. en
tid helt och hållet. Men han märkte snart,
att inte detta längrevar tillräckligt för hans
ändamål. Syskonparet konst och poesi ledde
båda lika bestämdt öfver till den gemensamma
moderroten, dubbel också den: den
kyrkliga dogmatiken och liturgin. Stoffet växte
härmed till det gigantiska, och grundplanen
måste omläggas. Det kunde inte länge bli

frågan om att ge den ursprungligen afsedda
ikonografiska kommentaren till
världskonstens corpus af kristliga bildämnen.
Uppgiften begränsades eller rättare förtätade
sig — ty någon inskränkning af själfva
studiematerialet kunde icke häraf följa —
till något helt annat: till ett tvärsnitt
genom själfva »den sinnesförfattning, som,
till sina hufvuddrag oförändrad genom
seklerna, legat till grund för de troende
katolikernas estetiska lif», till »en syntetisk
behandling af de estetiska dragen i hela
den katolska mentaliteten.»

Så vidt jag vet är detta
tillrättaläggande af ämnet ett helt nytt, icke bara
hvad det svenska språkområdet angår. Ingen
af de grundliga och goda sammanfattningar
— bland mängden af odugliga och
vilseledande! — som hittills sysselsatt sig med
kontakten mellan den religiösa konsten och
den kyrkliga dogmatiken och poesin ha
tillnärmelsevis anlagts på ett så fördjupadt
sätt. De härvidlag eventuellt
ifrågakommande afsnitten i Bergners bekanta
»Hand-bttch der kirchlichen Kunstaltertümer»
och Kraus’ i så mycket utomordentliga
historik öfver den kyrkliga konsten -— för att
nu blott nämna de modärnaste och mest
använda arbetena — ha vid sidan af Hirns
en nästan encyklopedisk-lexigrafisk
karaktär. Didrons stora »Iconographie
cbré-tienne» blef bara ett brottstycke och täcker,
liksom Rohalut de Fleury’s »La messe»,
blott vissa partier af »Det heliga skrinets»
omfång. Närmast förebildliga synas mig
Males båda öfverlägset koncipierade
framställningar, »L’art religieux du XIILe siècle»
samt dess nyligen utkomna fortsättning,
»L’art religieux de la fin du
moyen-åge», framför allt det förra. Men själfva
det interna greppet, den psykologiska
analysen och det syntetiserande kombinations-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:50:20 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1910/0675.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free