- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
37

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Japansk konst. Af Carl G. Laurin. Med 21 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JAPANSK KONST

37

strängare än hos Ludvig XIV. Den
själfbeherskning, som denne franske
monarks hoffolk måste pålägga sig, tvånget
att hålla tillbaka skratt och gråt, på
hvilket sedermera följde en hysterisk
reaktion, då sinnesrörelsen förvred de
sminkade dockaktiga ansiktena, detta var i
ännu högre grad japanskt. Den
japanska konsten visar orörliga eller förvridna
ansikten. Den vill framställa den höga
stillhet och oändliga ro som Budda
erfar, den vill visa hur vördnadsfullt man
närmar sig mikadon, solgudinnans ättling,
hur ädelt och stilla förnäma män och
kvinnor röra sig, fyllda af oändligt
själf-medvetande, vill påpeka hvarje dräktens
detalj och främst den dekorativa
skönheten i dessa ceremonier, där deltagarna
på en gång njuta af ärelystnadens,
färgernas och linjernas vällust, insupande
i symboliska handlingar hela den
outsägliga stoltheten öfver släktens och
Japans historia och öfver deras egen
kunskap i alla de tusentals litterära och
religiösa anspelningar, som förekomma
i dessa ceremonier, liksom äfven på
hvarje japansk teckning, hvarje lackdosa,
hvarje parerplåt. Vid sidan af dessa
ceremonibilder förekommer också — och ej
minst häri ser man inflytandet från Kina
— en glädje öfver den impressionistiska
skissen, lusten att med ett par streck,
ett par fläckar göra ett konstverk. Bland
målare af denna art kunna nämnas
Ko-rin (1653—1710) och den berömde
ap-målaren Sosen (1757—1821). För att
förstå något af japansk konst måste man
veta, hvad som konstnären ville nå och
hur han arbetade. Han sitter på golfvet
med taflans, kakemonons siden eller
papper liggande framför sig och målar med
sin tuschpensel än hårfina än tjocka
linjer. Skrifver gör man med samma
material och i samma för oss omöjliga
ställning, och ur skrifkonsten har måleriet
utvecklat sig. Måleriet är urgammalt i

legendmotiv. träskulptur i liten
skala. Tillhör professor Oscar Björck.

Japan, och intet land har med sådan
pietet bevarat sina gamla konstverk.
Därför känner man här i Europa japansk
målarkonst så godt som endast efter
afbildningar, och mången har den
alldeles falska föreställningen att
färgträsnitten i Japan ersätta våra målningar. Det
lätta skärmartade japanska huset, så
byggdt af fruktan för de ständigt
förekommande jordbäfningarna, lämpar sig
hvarken för freskomålning eller för
annan väggmålning i stor stil. Japanska
taflor kallas kakemonos och äro på
papper eller på siden utförda
målningar med tusch eller vattenfärger, hvilka
förvaras hoprullade och uppsättas på
tokonoman, hedersplatsen i hemmet.
Mycket sällan uppsattes mer än en. Vid
sidan af dessa, vanligen i brokad inra-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free