- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
40

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Japansk konst. Af Carl G. Laurin. Med 21 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

76 CARL G. LAURIN

damer vid en bärstol. färgträsnitt
af outamaro. Tillhör professor
Oscar Björck.

samme konstnär ett halft dussin olika
benämningar. Men hur pass mycket
behöfver en japan begripa af Europa,
innan han förstår t. ex hvilken
klangfärg Bellmans bibelparodi gubben Noak
— väl närmast att jämföra med de
japanska barnens skämt med den
vördnadsvärde Dharma — har af tillåtlig hädelse,
af 1700-talsdoft och af naivitet, eller hur

skall en japan kunna begripa hvad det
kan ligga för skatter af tyskhet, humor,
tidsfärg, lutherdom, m. m i ett litet
Cranachträsnitt — allt detta måste man
hålla i minnet, då man ser Moronobus
(verksam omkr. 1680) dekorativa linjer,
hans smakfulla komposition, hans fina
afvägning af svart och hvitt, längre
in i att begripa honom kunna vi blott
kommaefter långt arbete.
Detjapanskaträsnittet utfördes som det gamla tyska på
längdträ och är därför främst ett
kontursnitt. Eörst på 1760-talet utbildade
Haro-nubu färgträsnittet, som tryckes med lika
många stockar som man vill ha färger.
klonaga (1742—1815) anses af von
Seidlitz såväl i form som i färg bilda
färgträsnittets höjdpunkt. Hans färger
äro urblekta; men ha ej dessa träsnitt
likt orientaliska mattor blifvit vackrare
med åren? Den heliga mattan i Konia,
som packades upp för F. R. Martin,
var så väl bibehållen att färgerna
verkade för grella. Kionagas illustrationer
till boken Kugaj junen irojigoku = tio
år i kärlekens helvete — lära vara
alldeles ypperliga. Mera känd i Europa
är den raffinerade manieristen outamaro
(1755—1806), hvilken nästan samtidigt
med att Baudouin och Moreau le jeune
skildrade det galanta lifvet i Paris sjöng
sin lofsång öfver Yeddos hetärer, hvilkas
kroppar han af dekorativa och stilistiska
skäl drog ut på längden. I boken
»Yeni-pon hanafubuki» — fallna blommor —,
utgifven 1802, äro damerna ännu mera
onaturligt förlängda än de samtida
empire-damerna på Debucourts gravyrer.
Outa-maros gröna och gula färgtoner stå på
det mest förfinade vis mot de korpsvarta
stora hårklädslarna. En sträng
stilisering erfors af japanen som en positiv
njutning, och det är anmärkningsvärdt
att hetärerna i Yoshivara-kvarteret ökade
sina behag genom att bevara ett
arkaiskt rörelseschema och fornåldri-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free