- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
43

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Japansk konst. Af Carl G. Laurin. Med 21 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JAPANSK KONST

43

stormhatt. drifvet järn. Tillhör professor Oscar Björck.

Till svärdet höra utom skidan två andra
stickvapen, svärdsknifven och
svärdsnålen, bägge instuckna genom två hål i
tsuban. Svärdsnålen — kugai— användes
dels till hårnål, ty krigarnas långa hår
kom lätt i oordning under hjälmen, dels
instack man nålen i hufvudet på den
fiende man dödat för att efter striden
identifiera sin seger. Man nedlade ett
mycket stort intresse och en outtömlig
fantasi på parerplåtarnas prydande. De
hamrades af konstnärerna af rent järn,
voro än genombrutna, än graverade, än
inkrusterade med guld och silfver, än
ciselerade i olikfärgad brons.
Parer-plåtarna utfördes i olika stilar af de
särskilda konstsmedsfamiljerna. De
signerades, och det är en fullständig
vetenskap att skilja på de olika skolorna och
att lära sig uppskatta den med stor
möda framställda korniga grunden. Japans
konstindustri visar dels på ett uppdrifvet

sinne för den ytterligt släta, väl polerade
ytan, t. ex. svärdsklingans fullkomliga
renhet och hårdhet, dels på en artistisk
skroflighet af någon sorts manlig
skönhet, t. ex. nanako, den nyssnämda
korniga grunden på parerplåten, dels på en
för oss främmande förtjusning öfver
delikat utförda diskreta detaljer, t. ex. ett
par regnstänk inlagda i silfver på
tsu-bans järngrund eller ett för oss
omärkligt tecken inristadt i plåten och väckande
hos japanerna en serie nationella och
poetiska idéassociationer.

Ett par streck föreställande en geta,
trätoffel, syfta på ett tillfälle från den
japanska hjältetiden, då en stor krigare
ansatt af fienden hoppade upp på ett
broräcke och hållande sig kvar med
getan utdelade i denna obekväma ställning
ett dråpligt hugg. Detta getaliknande
tecken skulle alltså betyda: »Tänk på att
man med sinnesnärvaro och mod kan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free