- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
249

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Giotto i Arenakapellet. Af Axel L. Romdahl. Med 14 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GIOTTO I ARENAKAPELLET

249

BARNAMORDET I BETLEHEM.

den, yttersta domen till Kristusfreskernas
grupp, sockelgrisaillerna till samma stil
som bilderna ur de heliga föräldrarnas
historia.

Stilskillnaden är påtaglig men tarfvar
förklaring, måste ses i ljuset af Giottos
hela gärning, freskerna i Assisi och Santa
Croce. En jämförelse säger oss, att
Kristusfreskerna äga mera frändskap med
ungdomsarbetena i San Francesco,
Mariaföljden och dess grupp med de sena
verken i Florens’ Minoriterkyrka. Gärna
önskade vi också yttre bevis för en
tidigare datering af Kristusfreskerna, en
senare af Mariaföljden. Må vi erinra oss
bildernas anordning i rummet.
Skildringarna ur Jesu lif fyllde murarna ända
upp till hvalfanfanget och voro
tillräckliga som tema för dekorationen.
Hvalfvet i sin helhet tarfvade icke mer än en
ornamental utsmyckning af den art, som

fyller dess öfre del. Vi ha all anledning
tro, att detta också varit den
ursprungliga afsikten. Arbetet har så blifvit
afbrutet, innan Giotto medhunnit koret och
triumfbågväggen — ingångsväggen stod
däremot färdig såsom ett naturligt och
nödvändigt led i Kristuscykeln. Efter
någon mellantid tog konstnären vid på
nytt, men då med den af honom eller
beställarna ändrade planen, att en ny
freskoföljd ur Marialegenden skulle
tillläggas å hvalfvets nedre ytor, ofvanför
långväggarnas dubbelrader. Den nya
seriens indelning skar sig å
fönsterväggen med den äldre uppdelningen,
hvarjämte den omramande dekorationen blef
en helt annan, växtmotiv i stället för
mosaikimitation. Sockeln fick nu
äfvenledes sin freskoprydnad, från förstone
kanske afsedd att ersättas af väfda
tapeter. —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free