- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
273

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - De nyaste konstpraktverken. Af John Kruse. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

de nyaste konstpraktverken

273

KONUNGARNAS TILLBEDJAN. OFULLBORDAD OLJEMÅLNING AF LEONARDO DA VINCI.

I Uffizierna i Florens.

bort läsaren, så skulle den senare bara
velat önska sig ännu en afbildning,
nämligen en /rebild af Verrochios Colleoni
(sådan som Mackowsky har i sin
Verrochio-monografi). Ty först genom en sådan blir
det för läsaren fullt klart, hur träffande
det är, när författaren kallar den ståtliga
bistra gubben, som så ofta möter i
Leo-nardos teckningar, Colleoni-typen.

Det är naturligt, att flertalet af
illustrationerna utgöras af teckningar. Under det
att mästarens säkra målningar icke äro
flera än att de torde kunna räknas på
fingrarna, äro hans teckningar legioner,
kringströdda i de efterlämnade
manuskriptmassorna, som först på 1800-talets slut
börjat tryckas. Hur lefvande och
åskådligt Leonardos senaste biograf förstår att
i ord öfversatta den tjuskraft, som
formligen strålar ut från Leonardos teckningar,
visar följande ur själfva företalet hämtade
citat:

Ord och Bild, 20:e årg.

>At fölge strekens liv i en av Leonardo da
Vincis skjönne pennetegninger, er at la öiet vugge
sig i det melodiöseste linjespil. Det er at
fornemme balancen og kraften og gratien i hans
figurers konstruktion. Og det er tydelig at kjende
den elektriserende ström fra det skapende geni,
som endnu rykker i linjernes sprang og nervöse
bugtninger.»

Jens Thiis har alltid som författare,
likaväl som i sin ovanligt framstående
verksamhet som museumsman, visat en
starkt personlig smak. Går man igenom
det af honom ordnade konstindustrimuseet
i Trondhjem, måste man för väggarnas
färgdekorering (visst i mycket
egenhändigt utförd af Thiis) och samlingarnas
öfriga anordning, ej mindre än för de
utsökta föremålen af gammal norsk
bondekonst och modern europeisk och
exotisk konstslöjd beundra utslagen af
denna personliga smak. I hans norska
konsthistoria, i sin helhet så värdefull, kan
det starkt personliga i författarens
konstig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0325.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free