- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
308

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Rytmen i den japanska konsten. Af Klas Fåhræus. Med 12 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30 6

KLAS FÅHRÆUS

TVÅ DANSANDE SKÅDESPELARE.
FÄRGTRÄSNITT AF KIONOBU.

till en harmonisk värld förbindas genom
den kurva, som begynnande i grenen
upprepas i förminskad skala i fågelns rygg
och hals för att utlöpande i näbbet finna
sin punkt och luftiga afslutning i stämpeln.

Lånande sin modulering från alla
naturens områden framträder detta rytmiska
sinne bestämmande öfver hela linjen
af de bildande konsterna. I
arkitekturen sökte japanerna sålunda framför
allt spänstighet och rörelse; i skulpturen
ett musklernas samspel, som, kraftigt i
ögonblicket gripet, ger ett så dansande
lif åt deras dewas och demoner; vidare
spelade rytmen en afgörande roll vid
utbildandet af ornamentiken, till hvilken
som bekant äfven bokstafsskriften
räknades; — för att nu icke till slut tala
om dess användning i Japans träd-

LUSTVANDRANDE DAMER.
FÄRGTRÄSNITT AF UTAMARO.

gårdsanläggningar, där stenarna kring
lagunen ordnades i kurvor, som med en
sprittande rytmik efterbildade linjerna
i det naturliga landskapet.

Men om vi, för att icke förlora oss i
vidlyftigheter, företrädesvis rikta vår
uppmärksamhet på måleriet, så tog sig
japanernas lätta och luftiga lynne där redan
från början ett rytmiskt uttryck. De
spiralformigt ordnade vecken i Buddhas
kring nafveln nedfallande mantel voro
väl ännu via Kina lånade från Indien.
En för Japan mera karakteristisk tvär
och kantig rytm framträdde däremot i
Tosaskolans skildringar af det manliga
krigaridealet. Återigen Kinas stil sig
närmande möter oss i Kanoskolans
landskap en än i böljor fortlöpande, än som
fågelns flykt afbruten rytm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0364.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free