- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
309

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Rytmen i den japanska konsten. Af Klas Fåhræus. Med 12 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RYTMEN I DEN JAPANSKA KONSTEN 309

LUSTVANDRANDE DAMER. FÄRGTRÄSNITT AF UTAMARO.

Ett i sin enkelhet nästan schematiskt
verkande prof därpå ha vi redan sett hos
Sesshu. Svärmiskt anstämd framträder
samma mästares stil i ett sid. 307 afbildadt
landskap, där pagodtornens tak liksom
med cymbaler slå takten till granarnas
rörelse öfver bråddjupet. Mera afmätt
åter se vi den rytmiska principen använd
i det följande stycket af Kanoskolans
grundläggare Masanobu, där bryggan
till vänster i förgrunden tjänstgör som
ett språngbräde för bergskedjans lyftning
mot himlahvalfvet.

Men säregnast har detta linjespel
utvecklats i 1600- och 1700-talens färgtryck,
som, uppvuxna på folklig grund, länge
försmåddes af den mot Kina blickande
aristokratiska traditionen, ända tills de
af västerlandets kritik insattes på den
plats i konsthistorien, som de förtjäna.

Om Tosaskolan gaf Japan dess
manliga, så färgtrycken dess kvinnliga
idealtyp. Och hvarken förr eller senare ha
Nipponbarnens sinne för det näpet
eleganta funnit en mera smäckert afslutad
form eller själfva aromen af deras kultur
mera förtroligt utandats än i en
Haruno-bus och Utamaros framställningar af
geishorna, där de på höga träklossar i
luftigt uppskörtade kimonos framsväfva
vid Tokyos stränder.

Det är sant att de många ögglorna
och de i en ändlös spiral sig skrufvande
vindningarna i t. ex. Kionobus
framställning af två dansande skådespelare till
en början hos europén kan framkalla
något af samma yrsel, hvarmed han
första gången bevistar en ormdans. Men
vid närmare bekantskap med den
mongoliska rörelseprincipen gå dylika oro-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free