- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
435

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Svensk dramatisk litteratur. Af Carl R. af Ugglas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSK DRAMATISK LITTERATUR.

Af CARL R. af UGGLAS.

august Strindberg: Svarta handsken. Lyrisk
fantasi (förscenen) i fem akter. (Kammarspelen, opus
5.) Stockholm, A-B. Ljus.
— Stora landsvägen. Ett vandringsdrama med
sju stationer. Stockholm, Albert Bonnier.
Per Hallström: Två sagodramer. Stockholm,

Albert Bonnier.
Einar Smith: Erlingsnäs. Skådespel i fyra akter.

Göteborg, Åhlén Åkerlund.
Bertel Gripenberg: Det brinnande landet.
Äfventyr i fyra tablåer. Helsingfors, Lilius
Hertzberg.

W STRINDBERGS produktion allt
1 få/J stora krisens dagar

MJUsÉ vid 90-talets början möter man
ett tema, som han gång på
gång återvänder till, och som, visserligen
uppträdande vid sidan af tids- och
samhällskritiken samt den autobiografi ska
skriftställareverksamheten, han i grund och
botten tycks anse snart sagdt ensamt värdigt
att göra till föremål för sin diktning:
brottet och dess försoning, fallet och
återupprättelsen, den tunga vandringen »per
as-pera ad astra».

Med en verkligen storslagen förmåga
i fråga om variationer i behandlingen har
han också gång på gång förmått förnya
dess litterära omklädnad. Än sker det med
stor symbolistisk apparat, med grandiosa
kosmiska idé-perspektiv och sinnebildlig
typisering (Drömspelet, Damaskus-cykeln), än
med miljön tecknad hvardagligt borgerlig
och påtaglig (Brott och brott, Taklagsöl,
Kronbruden, Kammarspelen), än historisk
(Folkunga-sagan). Och på otaliga andra
ställen än de här antydda, och på punkter,
där man ofta icke alls väntar det, klingar
detta motiv igenom och ger den person-

liga färgen åt mystiska spekulationer och
åt hämndeakternas förbittring: i de Blå
böckernas grubbel och vidskepelse och i Svarta
fanors blinda slag i vrede.

Det ligger trots allt något imponerande
och vördnadsbjudande i detta, i detta
beständiga vändande på ett beständigt
enahanda, i denna eviga rättegång mot sig
själf och världen, i denna outtröttliga
möda under en plågsam allvarsfrågas sollösa
tyngd, som — med bortseende då från
mycket annat — verkligen synes berättiga
de ord, en kritiker under den stora
litterära fejden förra sommaren fällde om
Strindberg som tidens stora moraliska samvete.
Må det vara en hel del sanning också i
den nyligen formulerade åsikten, att »han
leker med läror som barn med heliga käril
och under tiden tror han, att han brottas
med Gud». Men hvem kan egentligen med
visshet säga, om hans egna själsstrider äro
något annat? Hvem vet med säkerhet, att
det icke är ett famntag allenast med
dimbilder och vikande molnskuggor, då han tror
sig kämpa en kamp med den Högste vid
Jabboks vad?

Den är egendomlig, denna strid med
Gud, så som Strindberg mestadels fattar
den. Den är oftast en maktstrid, där
människan kämpar med sitt förnufts, sitt
högmods, sitt vetandes vapen och den andra
parten med de öfvernaturliga resurser,
som stå honom till buds, svarande på den
dödliges förhäfvelse och ondska med
straffdomar och manifestationer af sin makt,
tills trotset är brutet eller den obotfärdige
slås till jorden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:50:22 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1911/0499.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free