- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
445

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Ur bokmarknaden. Med 2 bilder - Af Sven Rosén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UR BOKMARKNADEN

445

REKONSTRUKTION AF JOHAN III:S GRAFMONUMENT. TECKNING AF E. HAHR.

här med ett synnerligen värdefullt uppslag.
Han visar nämligen, att uppställningen af
grafvården är alldeles oriktig.
Monumentet är icke ämnadt att vara en
baldakingraf utan en nischgraf af samma typ som
t. ex. Andrea Sansovinos berömda
kardi-nalgrafvar i S. Maria del Popolo i Rom
och Cornelis Floris’ Albrektsmonument i
Königsberg. Förf. föreslår också, att
monumentet skall återställas enligt dessa
mönster, och meddelar ett synnerligen lyckadt
rekonstruktionsförslag. — Till Willem Boy
hänför förf. också ett annat grafmonument
i Strängnäs domkyrka öfver prinsessan
Isabella. Möjligen höra också Karl IX:s
sarkofag i Strängnäs samt hertig Magnus’
grafvård i Vadstena klosterkyrka till hans skola
och stilkrets.

Som byggmästare verkade Willem Boy
främst vid de nybyggen och restaureringar
på Stockholms slott, som konung Johan
själf planerade, och han var äfven verksam
vid dekoreringen af det inre.
Förbindelsen med den italienska renässansen gör
sig speciellt gällande i arbetena å Svartsjö

nu spolierade slott, hvarest förebilderna,
som förf. visar, hämtats från Vignolas slott
Caprarola i Italien. Boys verksamhet som
arkitekt omfattade äfven en del mindre byggen,
som t. ex. det äldre Drottningholm,
Kungs-örs hus och Köpingshus, och under hans
ledning stodo äfven vidlyftiga
restaurationsarbeten å flera stockholmskyrkor. Någon
nyskapare är Willem Boy icke. Hans
betydelse ligger ej på det personliga utan på
det historiska området. Jämte bröderna
Pahr är han den förste representanten för
renässansens stilideal i vårt land och det
främsta smakrådet vid den svenske
renässansfurstens hof. Det mesta af hans
skapelser har förstörts af eldsvådor och senare
tiders pietetslösa »restaurationer», och vill
man närmare lära känna denna tids
konstnärliga sträfvanden i allmänhet och Willem
Boys isynnerhet, får inan icke blott
analysera de bevarade monumenten själfva utan
lika mycket begagna sig af de sparsamma
upplysningar, som kunna framletas ur
arkivens gömmor.

Jag har redan framhållit, att docenten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0509.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free