- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
599

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - De medeltida kalkmålningarna i Strängnäs domkyrka. Af Arvid Bæckström. Med 10 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE MEDELTIDA KALKMÅLNINGARNA I STRÄNGNÄS DOMKYRKA 599

nästan alltid Johannes Döparen såsom
förespråkare ersatts, rörande nog, af Johannes
Evangelisten, den så högt älskade
lärjungen, ung och skägglös). Få väl deras
förböner för alla syndare beveka domaren,
där han sitter fruktansvärd och stum i
sin rättvisas omutliga cirkel? »Så
ljuf-liga äro dina ord», låter Birgitta sonen
besvara sin mors böner, »att jag ej kan
neka något, det du beder. Ty du vill
intet annat, än det jag vill.» Både
Marias och Johannes’ ansikten med sina
höga pannor och kraftiga hakor äro af
en äkta germansk skönhetstyp. Marias
öppet och vekt i sin vackra oval,
Johannes’ bredt och manligt i sin ram af
yfvig skägg- och hårväxt. Ur de typiskt
krusade molnen ofvanför aureolen blåsa
tvä änglar i uppståndelsens långa
elfenbensbasuner att med deras skall mana
alla släkten på jorden, kejsare, kungar
och alla andra dödliga, att skyndsamt i
naken lekamlighet uppstiga ur sina
grifter och stå till doms.

Bakom himladrottningen leder så den
helige Petrus »fåren», välsignade af en

Fot. S. Curman.

DETALJ AF MÅLNINGEN I KORET: ERIK
VAN LIPEN.

Fot. S. Curman.

DETALJ AF MÅLNINGEN I KORET:
MUSICERANDE DJÄFVUL VID HELVETETS GAP.

ganska ruggig ängel ur sitt moln, direkt
in i den för dem beredda saligheten,
hvilken med en barnslig och
förtjusande påtaglighet ofta framställdes såsom
en kyrka, »den allena saliggörande
kyrkan», här en med takryttare och
kulkors prydd basilika, som snart skall
upplåta sin klinkförsedda järndörr för
Petri väldiga nyckel, denna populära
symbol för hans makt att binda och
lösa. De saliges långbenta figurer,
bakom första raden hopade, hufvud vid
hufvud, i en jämnårig skara, där
åtminstone tre biskopsmitror skymta, visa
en teckning, naiv och en smula
bortkommen inför den kroppsliga
nakenheten, som i detta sammanhang dessutom
är mindre vanlig, då för medeltida
uppfattning oskulden låg i »de hvita
kläderna» och nakenheten snarast var ett
slags straff. Bakom Johannes åter fösa
tre djäflar med djurfötter (lejontassar
eller örnklor) och fantastiska kroppar
hvar på sitt obarmhärtiga sätt de
stackars nakna »getterna» fram i den ström
af eld, som, tidigast utgående ända frän

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0675.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free