- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguförsta årgången. 1912 /
147

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Carl Milles. Af Joh. Conrad Köper. Öfversättning från författarens manuskript

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

CARL MILLES

147

BJÖRNGRUPPERNA VID BERZELII PARK.

egentliga afsikt — en jämförelse mellan
denna och teaterpelarna visar en tydlig
skillnad ej blott i figurernas ställning i
förhållande till pelarskaftet utan också
däri att armarna här och hvar för det
trängre utrymmets skull hållas mera
krökta i marmorn än på modellen.

Uppehållet i Munchen var alltså i
två hänseenden af betydelse för Milles’
utveckling: det lyfte hans konst upp ur
en viss ensidighet och gaf hans. teknik
den rätta fulländning, som så
fördelaktigt skiljer hans senare verk från
andra bildhuggares.

Med afskedet från den bayerska
hufvudstaden och den definitiva
bosättningen i Stockholm år 1906 kunna vi
anse konstnärens lärotid afslutad. Den
utveckling Milles sedermera genomgått
har skett af egen kraft och varit en
frukt af allt det han som konstnär
tillägnat sig utomlands. Det mål denna

utveckling stadigt pekat mot är den
bildhuggartyp, som alltsedan den
italienska renässansen icke funnit någon
afsevärd representant — jag menar
monumentalskulptören. Monumental skulptur
som sådan — i motsats till
arkitektonisk monumentalkonst med användande
af skulptur — är det egentliga område,
där Milles’ förmåga bör pröfvas. Här
har han sin betydelse, sin styrka, och
här arbetar han med en säkerhet och
renhet i uttrycksmedlen, som först af
kommande generationer fullt kan
uppskattas, ty hos den nu lefvande
grumlas känslan för formens uttryck ännu
för mycket af krafvet att förstå genom
motivet. De verk, som i uppåtstigande
linje visa Milles’ utveckling till
form-och monumentalkonstnär, äro, utom Sten
Sture-monumentet, Gustaf Vasa-statyn i
Nordiska muséet,* de båda
björngrup-* Afbildad i Ord o. Bild 1907, plansch vid sid. 1.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:52:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1912/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free