- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguförsta årgången. 1912 /
148

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Carl Milles. Af Joh. Conrad Köper. Öfversättning från författarens manuskript

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

148

JOH. CONRAD KÖPER

ÖRNGRUPP I GRANIT Å
VALDEMARSUDDE.

pernå vid ingången till Berzelii park,
örnarna utanför prins Eugens villa på
Valdemarsudde och Industribrunnen.

Alla dessa arbeten ha redan
sysselsatt allmänheten och särskildt
stockholmarna. Mest och allmännast berömd
har nog Gustaf Vasa-statyn blifvit; minst
uppskattad är Industribrunnen, för
hvilken, liksom på sin tid för Sten Sture,
en verklig presskarnpanj måste sättas i
gång för att förmå de tongifvande
kretsarna att alis erkänna dess goda
egenskaper. leke heller björnarna, som dock
genast funno en god och insiktsfull press,
hafva ännu kunnat vinna den större
allmänhetens kärlek. I det ena som i det
andra fallet är renheten i formuttrycket
utan tillsats af förmedlande förklaringar
det hinder som står i vägen för ett
allmänt begripande.

I Gustaf Vasa-bilden gå form och
förklaring hand i hand. Den ledande

tanken är konungamaktens förhärligande.
Om formernas spel icke säger detta
tydligt nog, så finnes i konungens hela
gestalt och ansikte, i hans allvarliga min,
i den energi hvarmed händerna fatta om
svärd och armstöd ett uttryck af
majestät och konungslig värdighet. Just
detta var det plastikerns egentliga
uppgift att få fram genom formen, och
Milles vann sitt ändamål i massans
slutna byggnad. Brant som en klippa
ur hafvet höjer den sig lodrätt, föga
utformad men dock tillräckligt för att
blotta en inre organisk tillväxt.
Detaljerna, liksom det hela, uppbyggas från
en bred bas, och allt får därigenom
något oomkullrunkeligt stadigt, som ger ett
intryck af befästad kraft. De tankar,
som ligga till grund för detta monument,
fordra för att komma till uttryck så att
säga endast det mest elementära
formspråk, och den enkelhet med hvilken
allt är underkastadt en idé felar ej att
göra intryck också på dem som ej äga
en finare utvecklad formkänsla.

Med björngrupperna är det
annorlunda. Hos dem gömmer sig icke en
lika välkänd och för alla fattbar tanke
som hos Gustaf Vasa-statyn. Deras
formtanke är på visst sätt neutral och
kan därför lätt undgå betraktarens
medvetande. Häraf kommer det sig, att
den naive betraktaren genast fäster sitt
intresse vid själfva figurerna, som synas
honom vara det viktigaste, ehuru deras
uppgift blott är att lifva upp.

Tanken i skulpturverket vid ingången
till Berzelii park är att begränsa och
inhägna. Detta uttryckes genom
stenmurarna, som på båda sidorna stödjas
och afslutas af kraftiga pelare. De yttre
pelarna äro svagare, men de inre måste
vara särskildt stadiga: mot dem skall
människoströmmen, som de hafva att
reglera, dagligen bryta sig. Denna
deras kraft uttryckes hufvudsakligen genom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:52:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1912/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free