- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguförsta årgången. 1912 /
153

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Carl Milles. Af Joh. Conrad Köper. Öfversättning från författarens manuskript

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

CARL MILLES 153

a*«?

~$M’

[v [ STEN STURE-MONUMENTET. DEN SENARE SKISSEN.

bäst eller bra. Endast i det afseendet
att det varit betydelsefullare för
konstnärens utveckling kan man sätta det sista
verket främst, enär det upprunnit ur en
mera medveten plastisk känsla än det
tidigare, som ju hade ett lyckligt
ögonblick af framåtskådande att tacka för sin
tillkomst och hvars första utkast tydligt
visar de båda elementen: det formella
och det naivt berättande. Att borttaga
detta senare eller omskapa det till
formuttryck var den egentliga uppgift, på
hvars lösning konstnären hela tiden i
tysthet arbetade, och som han ej kunde
tillfredsställande lösa, förrän han nått
sin fulla utveckling och medvetet
behärskade hvad han skymtat som aning. Hur
mycket än formen på det hela i Sten
Sture tyckes bibehållen i det slutliga
verket, så är det icke blott teknisk mog-

nad som gjort sig gällande vid
utarbetandet, utan gruppen på krönet har
undergått en inre förvandling, som är en
frukt af konstnärens mognade plastiska
medvetande. Tydligare kanske än inför
själfva monumentet märker man detta
plastiska element om man jämför de båda
häststudier, som konstnären gjorde till
sina modeller. Den ena utförde han i
Paris 1903 — en ren naturstudie med
teatraliskt inslag, den andra helt
nyligen, 1910 — ett verk, hvari naturen
tyckes helt förvandlad och underordnad
ett afsedt formuttryck. I den första
studerade konstnären, drömde måhända
i dunkel sagostämning; i den senare
talar han ett eftertryckligt, öfvertygande
språk, talar om strid, nöd och seger.

»Monumentalplastikern Milles» —
det är den lösen, i kraft af hvilken han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:52:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1912/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free