- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguförsta årgången. 1912 /
163

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Musiklifvet i Stockholm. Af Andreas Hallén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MUSIKLIFVET I STOCKHOLM

Af ANDREAS HALLEN

jFT^^EN FÖRSTA DELEN af spelåret

I iPOl I^11 —1912 nar icke bjudit på

Pl__Æi några afsevärda nyheter inom huf-

*^~— * vudstadens musiklif. I utlandet,
särskildt i Tyskland, är det en gammal
lof-värd sedvana att vederbörande opera och
konsertdirektioner redan i början af
september tillkännagifva de nyheter och repriser,
som komma att framföras under den
kommande säsongen, på samma gång som
abonnemangsinbjudan annonseras. Våra
operaförhållanden äro mycket afhängiga af de
utländska nyheterna, då de inhemska i mycket
ringa grad tyckas intressera vår operapublik.
Till allt utländskt står fortfarande vår håg,
och den svenska tonsättningen åtnjuter, trots
all välvillig uppmuntran från statens sida,
ingalunda den svenska allmänhetens varmare
sympatier.

Men äfven utlandet är f. n. ganska
fattigt på nyheter, och knappast någon af dem
som där vunnit framgång skulle lämpa sig
för våra besynnerliga smakförhållanden.
Förutom Richard Strauss’ »Rosenkavaljeren»,
som nu pliktskyldigst gör sin rond på de
tyska operascenerna, är det Humperdincks
»Königskinder» som gjort en stor publik-

succés och är uppförd på ett 40-tal scener,
men som äfven fått odeladt erkännande af
musikpressen öfverallt och detta trots sin
afgjorda Wagnerprägel. Men här i
Stockholm vågar man sig nog ej på ett försök,
och orsaken är väl farhåga för att detta
klangsköna partitur skulle få dela »Hans
och Gretas» öde att nästan alltid gifvas
för en fåtalig publik. En annan tysk opera,
hvilken tyckes ha utsikt att bli populär,
åtminstone i Tyskland, är Bittners »Bergsee»,
som med framgång uppförts på hofteatrarna
i Wien och Munchen. Eller kanske man
här i Stockholm nu vill hellre vedervåga
ett försök med Mascagnis nyaste reklam
»Isabeau», som mottagits med exempellös
framgång på Feniceteatern i Venedig och
Scalateatern i Milano. Men kritiken har
ej varit särdeles gynnsam, hvilket ju
ingenting kan ha att betyda vare sig i Italien
eller i Sverige emot den stora allmänhetens
smakriktning, om hvilken Franz Liszt
skämtsamt sade: »Mundus vult Schundus».

De no viteter, som gåfvos här i
Stockholm på k. teatern under förra säsongen,
rönte ju endast ringa framgång, men den
värdefullaste af dem, »Boris Godunov» af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:52:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1912/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free