- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguförsta årgången. 1912 /
166

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Musiklifvet i Stockholm. Af Andreas Hallén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

166

ANDREAS HÅLLEN

M:ME REGINA PATORNI, CLAVECINIST I LA SOCIÉTÉ DES INSTRUMENTS ANCIENS.

derå, förutom ett lika stort bidrag från flera
städer och kommuner tillhörande deras
verkningskrets. Till dirigenter äro utsedda
direktör Olof Lidner för Helsingborgskretsen
och kompositören Bruno Liljefors för
Gäfle med omgifvande samhällen.

Stockholm gästades i slutet af förra
september af en på de senare åren i Tyskland
mycket bemärkt pedagog, JacquesDalcroze,
som åtföljd af 6 unga damer gaf en
uppvisning af sin lärometod i rytmisk
gymnastik, gehörsinnets utbildande och skärpande
ete. Om den rytmiska gymnastiken och
kroppsrörelsernas fullkomliga behärskande
hufvudsakligast bör kunna komma
operaartisten, skådespelaren och den
pantomimiska danskonsten till mycket afsevärdt
gagn, så var det särskildt intressant för
musikläraren att lägga märke till den
metod han använde för gehörsinnets skärpande.
Fem af eleverna kunde således genast, utan
hjälp af piano, afsjunga i angifven tonart en på
svart nottafla af närvarande musiker
upptecknad, ganska tillkrånglad melodisk och
rytmisk tonföljd, och sjöngo densamma äf-

ven utantill. I detta hänseende manar hans
metod till efterföljd vid våra musikaliska
läroanstalter.

En fransk association Société des
Instruments anciens från Paris, bestående af
madame Regina Patorni, som spelade
cla-vecin, samt hrr Maurice Hervitt, Henri
Ca-sadesus, Marcel Casadesus och Maurice
De-villiers, presenterade sig för första gången
på trenne mycket intresseväckande konserter
i Musikaliska akademien. De fyra herrarna
spelade på gamla instrument från iy:eoch
i8:e århundradena, såsom quinton, den
gammalfranska diskantfiolinen, viola d’amour,
en altviolin med 6 strängar, viola di gamba,
också med 6 strängar, och en liten
contrabas med 3 strängar, och deras program
omfattade kompositioner från samma tid af
Bruni, Montéclair, Lorenziti, Galeazzi,
Destouches m. fi. Samspelet var mästerligt,
och många af de framförda gamla
tonsättningarna voro så originella i ordets bästa
bemärkelse, att våra nutidens »sökare» skulle
blifva förklarade för genier, om de lyckades
hitta på något liknande.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:52:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1912/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free