- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguförsta årgången. 1912 /
491

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Verkligheten och konstnären. Reflexioner och stämningar från en resa. Af John Kruse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VERKLIGHETEN OCH KONSTNÄREN 491

LENBACHS ATELIER OCH VILLA I MUNCHEN.

från Propyleernas tempelport. När man
står vid grinden och ringer, ser man
till höger målarens bostad, till vänster
ateliern i en särskild byggnad. Båda
husen äro hållna i en fullt italiensk
villastil från renässansen, och italiensk
är också den lilla smakfulla symmetriska
trädgården med sina små statyer här
och där i grönskan och i midten en
stor fontän uppburen af fyra hästar
(jag kommer att tänka på fontänen med
de genom arrangering af vattnets fall
liksom stampande hästarna i Villa
Borgheses park i Rom).

Men jag går in i atelierbyggnaden,
en vacker renässanspaviljong med
framspringande altan och öfverbyggd
log-gia. Allting är i samma skick som
Lenbach själf ordnat det i sin lifstid.
Några höga renässansrum med synner-

ligen praktfulla tak innesluta
tafvelsamlingen, flera verk af gamla mästare,
äfven holländare, men mest målarens egna
arbeten, dels kopior efter de gamla,
dels och hufvudsakligast originalporträtt.
Där ser man den stornäsiga och varmt
brunögda profilen af påfven Leo i sin
hvita dräkt, där Björnstjerne Björnson,
Bismarck och Moltke, där den svarta
gamla prinsessan Clementine af Koburg
eller den unga hvitklädda Louise af
Sachsen — ofullbordad, utförd kort före
modellens rymning från Dresden —-o.
s. v. Orsaken, hvarför Lenbach kunde
ha så många bilder kvar af celebriteter
han konterfej at var, att han brukade
samtidigt utföra två porträtt af samma
person och sen behöll det ena själf.

Men det är ej blott målningarna som
draga till sig uppmärksamheten i dessa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:52:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1912/0539.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free