- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguförsta årgången. 1912 /
514

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Skånska konstnärer. Af Paul Rosenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

514

PAUL ROSENIUS

TJUR. OLJEMÅLNING (STUDIE) AF
ANDERS KALLENBERG. /
Nationalmuseum.

glansen öfver ett skånefolk med egna
konungar. Och så blef nu ändtligen
standaret buret framför konstnärerna.

Det hade varit en stor kärleksbragd
att bringa dem tillhopa. Först att samla
i minne och häfd alla dem, som glidit
undan i förskingringens tid. Ty så hade
det varit, att de skånefödda konstutöfvarna
gått ut i världen och blifvit förgätna,
icke minst af skåningarna själfva, såsom
de där icke blifvit i landet och födt sig
redeliga. Dem som hade vandrat söderut
och norrut, till Dusseldorf och till Paris
och Stockholm, och som hade lagt
tillsamman sina ögon utan att någonsin ha
fått se i sina hjärtan Skånelandets
härlighet. Berömmelsens guld hade de gräft
bland främmande, men det förlofvade

landet, deras eget, nådde de aldrig. Ty
detta upptäcktes senare, och ingen hade
drömt att det helt enkelt var hembygden.
Den som i denna den skånska
konstens mera utsväfvande epok, under
hvilken man målade svenska och
utomsven-ska motiv och sällan skånska, får lust
att söka upp en punkt, där det
konstnärliga skapandet har rötter och hem
och växer upp till krona öfver egen härd.,
han skall utan besvär finna en sådan i.
konstnärssläkten KULLE. Den möter
honom rätt sent i tiden, men den räcker
honom på en gång frukterna af långa
åldrar. I bakgrunden skymta
»drätta-dukar» och »rölakanstäcken» och
»age-dynor» och väfnader i »munkabält» —
medeltidens färgglada hemkonst som
ingenstädes hållits mera gästvänligt kvar
och rikare lämpats efter landets art än.
på den skånska jorden. Midt i fältet,
träder det skånska folklifvet fram,
brokigt och gemytligt, på Nils Jakobs och
Henrik Axels oljefärgsdukar, medan
systern TÖRA låter alltfort de gamla
väf-varna löpa. Och framme i förgrunden
står släktens yngste, Axel Teodor,
målande åkerjordar och gårdarmed sällspord
marg och must i linjer och färg. Detta
är ju en hel sammanhängande utveckling,,
personligt upplefvad. Men det var ju
redan en smula tidigare som man
ändtligen börjat måla skånsk natur. Man kunde
säga att det hände när 1800-talets förste
skånekonstnär af rang, Per
WICKENBERG, för trenne kvartsekel sedan målade
sina holländska landskap. Men ännu dröjde
man att måla Skåne själft. Länge låg det
något själfförgätet allmänpatriotiskt öfver
vår landsändas skönandar. Se på NiLS
Månsson Mandelgren, han som färdades
Sverige rundt för att spåra och teckna
upp konturerna till en konstens väg i
nordanlanden. Se på BLOMMÉR, han som
visserligen hade sydsvensk natur att utgå
från, men som i de dansande ängsdim-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:52:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1912/0570.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free