Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Om Leonardo da Vinci och en svensk monografi öfver honom. Af John Kruse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
OM LEONARDO DA VINCI 603
JOHANNES DÖPAREN. OLJEMÅLNING. I Louvre.
Men oljefärgens dag hade ju just runnit
upp i Italien. Leonardo, den djärfve
tekniske experimentatorn, var dess förste
store pioniär i detta land. Det skulle
ännu dröja en tid, innan alla dess
underbara slumrande möjligheter vaknade till
fullt lif.
Motsättningen Leonardo — Rembrandt
kunde för öfrigt erbjuda ett och annat af
intresse. När t. ex. Baldinucci, hvilken
som sin källa uppger den danske målaren
Bernhard Keil, som 8 år varit Rembrandts
elev, beskrifver Rembrandt, sådan han med
sitt »grofva och plebejiska» ansigte såg
ut, när han stod framför sitt staffli, klädd
i en usel målarblus och torkande af
penslarna på sin rygg, bildar den store
holländske ljusdunkelmästaren en stark
kontrast till målaren, sådan Leonardo
beskrifver honom i sin målarbok, upphöjande
honom på bildhuggarens bekostnad:
»Bildhuggaren arbetar med muskelkraft och
hammarslag för att aflägsna den öfverflödiga
stenen; det är ett mekaniskt arbete, som åtföljes af
svett och damm. Han öfverdrages fullständigt
med marmorstofF, och hans boning är fylld med
stensplittror och damm.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>