- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguförsta årgången. 1912 /
614

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Gustaf Fredrikson 1832—1912. Af Emil Grandinson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6i4

EMIL GRANDINSON

GUSTAF FREDRIKSON. TECKNING AF

AMANDA BELLANDER 185 3. Tillhör

direktör G. Fredrikson.

gästspel eller företaga en ny turné. Och
det kunde — jag höll på att säga »borde»
— ha varit sitt 60-års jubileum som
Fredrikson nu firade, för att därmed slå alla
rekord, som ju faktiskt hans vigör och
hans vitalitet göra det. Ett
diamantbröllop med den sceniska konsten har eftçr
hvad jag vet endast en mera känd
konstnär firat, och äfven detta inträffade i år,
när Bernhard Baumeister vid Burgtheatern
i Wien, han som blifvit kallad »der
Grofs-Hoch-Alt-Bau- und Wachtmeister deutscher
Schauspielkunst» firade sitt 60-års jubileum.
Men han hade ägnat sig åt scenen vid
den ålder, då de flesta göra det, vid
tjugu-årsåldern och kom till Burgtheatern vid
24 år. Och det är ju allmänt bekant att
det var först vid fyllda 30 år som den
från Uppsala omtalade studentaktören,
»stockholmaren Fredrikson», tog steget fullt
ut och efter en studieresa till Paris
debuterade å kungl, teatern i Stockholm. Vi
hafva svårt att föreställa oss i hvad
mån Fredriksons konstnärliga utveckling
skulle ha blifvit en annan, om de tio år af

hans lif, som föregingo hans framträdande,
legat inom gränsen för det jubileum han
nu firar. Det drag af mogenhet, af
behärskning, öfverlägsenhet, som alltid
genomsyrat Fredriksons konst, låter ej förena
sig med en konstnärlig »Sturm und
Dräng»-periods jäsande och spörjande art, med
den första ungdomens impulsiva, halft
omedvetna yttringar af den inneboende kraften.
Och de tio år af Fredriksons lif, som
föregingo hans framträdande som
skådespelare, voro ej för hans konstnärsbana helt och
hållet förlorad tid. De lade genom den
utveckling de bragte honom, genom den
mångsidiga bildningen, den säkra salongstonen
och det förfinade väsendet en säker grund,
på hvilken han sedan byggde hela sitt
konstnärliga lif. Och det var
nationsteatern i Upsala som nu liksom flera gånger
både förr och senare bidrog härtill, här

GUSTAF FREDRIKSON I SIN DEBUTROLL

I »MIN TANTS PLANER» DEN 4

NOVEMBER 1862.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:52:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1912/0672.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free