- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
66

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Georg von Rosen 70 år. Af Erik Wettergren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66 ERIK WETTERGREN

vande sätt ha gifvit form åt inneboende
rasinstinkter, aldrig kunde en sedan
släktled ammad ansvarskänsla fått en mera
klar och högstämd förkunnelse än hvad
den fått i målaren von Rosens verk.
Men endast hit — till denna allmänt
aristokratiska hållning — torde inverkan
af släkttraditionerna ha sträckt sig. Att
ett par farbröder tecknade små
reseskisser kan knappast anföras som stod för
ett motsatt antagande, då vi ha att göra
med en tid som inte ägde vykort, utan
då hvarje turist hade en skissbok i
resväskan. Något af konstnärsgry har han
således knappast ärft från Rosarna, ehuru
han kan anföras som ett af de många
exemplen på att ingeniörsbegåfning hos
fadern omsätter sig i konstnärlighet hos
sonen (eller tvärt om). Hans far var,
som bekant, öfversten grefve Adolf
Eugen von Rosen, hvilken bildade
vändpunkt i Sveriges lif genom att ge landet
dess första järnväg och som dessförinnan
verkat som högt betrodd
fartygskonstruktör vid flera länders flottor. Från
modern kom ett annat — mer
humanistiskt intellektuellt — inslag af gammal
kultur. Hon hette Euphrosyne
Rizo-Rangabé och var af en förnäm
fanariot-släkt, hvars medlemmar i Konstantinopel
och Grekland beklädt höga statsämbeten,
men därjämte ägnat sig åt dikt och
forskning, främst arkeologisk. De voro
också spirituella män och kvinnor, som
med framgång odlade konversationens
och replikeringens onordiska konster.
Det är således till ytterst ringa del ur
arfsteorier som sonens målarbegåfning
kan härledas, men säkert är väl att de
frön af denna, som tilläfventyrs funnos
nedlagda hos föräldrarna, kommo till en
rik och hastig blomning på grund af
dessas olika nationalitet. Vi ha i
Sverige ett annat eminent exempel på
rasblandningens betydelse för konstnärlig
snabbväxt, hvilket inte blir mindre ta-

lande därför att det hämtas från ett helt
annat kulturlager. Det är Anders Zorn
— moramasen med tyskt bryggarblod i
ådrorna.

Men Georg von Rosens konst är inte
mättad af tradition endast i fråga om
dess allmänna stämning. Äfven till
innehåll och form får den luft under
vingarna i en atmosfär af gammal kultur
och af redan pröfvade resultater. Det
är nu så länge sedan hans
utvecklingshistoria skrefs — det var i en sakrik
uppsats af Karl Wåhlin, publicerad i denna
tidskrift år 1893 — att det torde vara
nödvändigt rekapitulera de viktigaste
data för att efter hand söka urskilja de
trådar, som tillsammans bilda den
rosenska konstväfnaden.

Redan som barn — han föddes i
Paris den 13 februari 1843 — fick nan
på ett fasansfullt klart sätt näring för en
medfödd känsla af repulsion gentemot
de kulturfientliga och sönderbrytande
makterna i samhället. Det var då den
rosenska familjen måste lämna Paris
1848, just som nationalism, socialism och
helt vanlig pöbelinstinkt firade orgier i
skrän och mordiskhet. Så inpräglades
tidigt i det mottagliga barnasinnet, som
ingenting förstår och ingenting glömmer,
de första starka intrycken af den makt,
kring hvilken den mogne konstnärens tanke
åter och åter kretsar — Döden. Fast
han under striderna, som rasade hett just
utanför familjen Rosens bostad, legat
febersjuk och endast sett dem genom sin
systers ögon, som ifrigt spejade mellan
persiennernas spjälor och så berättade
vid ackompagnemang af skott och skrik,
försökte han vid hitkomsten med
ritstiftet tota till upprörda scener från gator
och barrikader.

Tidigt började också den af
föräldrarna så rationellt ledda träningen för
det konstnärliga yrket. Hästmålaren
öfverstelöjtnant John Arsenius lärde honom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free