- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
90

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Georg von Rosen 70 år. Af Erik Wettergren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

90 ERIK WETTERGREN

kunde ha godt af att rädda några af
hans »förlegade» ideal in i sitt nya
demokratiska rike. Det behöfver inte
påpekas, att ståtligheten i hans
traditionskänsla motväges af en
don-quixote-artad oförmåga att kunna — och vilja
böja sig inför tidens uppbyggande
värden och historiens fait accompli. De
åsikter — i konst, politik, etik — som
han hyste vid 20 år har han sedan
dess icke funnit anledning att ändra;
det är hans egna ord. Och dock
finnas hos honom drag, som
skenbart äro motsatsen till den stramhet,
hvarom själfporträttet talar. Hur många
små fattiga gummor skulle inte kunna
tala om, hur de inte bära gått en slant
rikare från »grefvens» dorr, utan hur de
också fått en underlig känsla af att vara
hans jämnlikar på ett helt annat sätt än
de vant sig vid hemma bland kvarterets
skvallerkäringar och vedhuggare. Ty
grefven log så blidt och behandlade
henne med en så utsökt artighet, att den
tänkande lilla gumman började grubbla

öfver huru det egentligen förhöll sig med
öfverklassens packaktighet. Grefve von
Rosen är alltid kavaljer, inte bära när
han målar damer — som* han aldrig
har hjärta att göra fula — utan också
då han ifrar för kvinnans rätt till
konstnärligt arbete eller framhåller det
tillbörliga i alla små konstnärers önskan
att se sig representerade pä
Nationalmuseum, då han vägrar att måla Artur
Hazelius därför att han lämnade de
hjälplösa kaninerna till vivisektionsbordet,
eller då han bryter en polemisk lans
mot tjurfäktningen med sin ädle frände
grefve Prat de Nantouillet.

Kring allt det sammansatta, det
ömsinta och det rakryggade, det rättvisa
och det entusiastiskt ofördragsamma i
konstnären och människan Georg von
Rosen samlas i dessa dagar tankar af
tack och vördnad från alla dem som
helt fått vara hans vänner och från dem
som tvungits att på någon punkt stå som
hans motståndare.

Följande arbeten af Georg von Rosen hafva tidigare varit reproducerade i Ord
och Bild:

Helsidesbilder: Pierrot. Pennteckning. II 49. Nordenskiöld. Oljem. II 145. Oscar II.
Oljem. VI 385. N. Fr. Sander. Oljem. VII 497. Pontus Wikner. Oljem. VII 545. Karl XV.
Oljem. XIV 513. Konstnärens fader. Oljem. XV 561. Sfinxen. Oljem. XVII 289. C. G. af Ugglas.
Oljem. XXI 449.

Bilder i texten: Motiv från Visby. Handteckn. Egyptisk väfvare. Handteckn. Guldbröllop.
Akvarell. G. W. Palm. Oljem. De öfvergifne. Akvarell. Odén. Kolteckn. Studiehufvud.
Blyerts-teckn. II 80—93.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free