- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
107

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Camilla Collett. Av Ragna Nielsen - Balkan och »det heliga kriget». Af B. O. Aurelius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BALKAN OCH »DET HELIGA KRIGET»

107

hvad der var forkert og trist og skakt.
Men naar hun saa hadde lettet sit
hjerte, blev tonen anderledes. Da blev hun
livlig, morsom, vittig, underholdende, og
aftenen endte i latter og festlig glæde.
Da hun den 23die januar 1893 skulde
træ ind i festsalen i
Studentersamfundet, hvor den store forsamling med Ib-

t^TJ^AN HAR om Balkankriget
jP/\ /Ira framkastat frågan: Har det
il / V I (I varit ett religions- eller ett
^@> /^^P raskrig ? Svaret är ej lätt
gifvet, äfven om åtskilliga redan varit
färdiga därmed, hvar och en efter sin
synpunkt. Allra minst har man rätt att
brådstörtadt afgifva detsamma på grund
af vare sig de kristna Balkanfurstarnas
eller den nuvarande sultanens — och
kalifens — personliga prestige. Såsom
religiöst berörda personligheter,
betraktade i sin egen miljö och med sina egna
lokalt-religiösa betingelser, torde hvarken
dessa furstar eller de ledande männen
vid deras sida vara bättre eller sämre
än andra. Om den innersta drifkraft,
som leder människor in på religiösa
tankebanor, känna vi öfverhufvud föga,
och ännu svårare måste det vara att
komma tillrätta med de religiösa
»ledmotiven», när kampen eller dess
efterdyningar ännu pågå. Tills vidare har
dess förhistoria och förlopp varit af mera
uteslutande politisk natur, och
bulgarkonungens bekanta korstågsmanifest be-

sen i spidsen ærbödig hadde reist sig
for at ta imot hende, stanset hun paa
veien og gav sig med lystig patos til
at synge: Er det mig eller er det ikke
mig? hvorpaa hun med skjörtet graciöst
löftet a la hyrdinde gjorde pirouetter
bortover til den lukkede dör.

Da var den 80 aarige dame utrolig söt.

rör oss därför måhända med full rätt
ironiskt.

I viss mån annorlunda ter sig saken,
om man utgår från hvad som rör sig i
djupet af folksjälen. Relativt oberörd
som den är af diplomaternas spel bakom
kulisserna, påverkas den säkerligen lika
litet nu som i forna tider enbart af
krigstrumpetens obevekliga maning, för så vidt
det gäller strid mellan nationer af olika
bekännelser eller rent af religioner.
Seklernas arf slumrar såväl i de kristna som
de muhammedanska folkens bröst, och när
därtill kommer, att i det landområde vi
nyss kallade Europeiska Turkiet massor
af slaviska kristna bygga och bo och,
tvärtom, ett stort antal islams bekännare
slagit upp sina bopålar inom de kristna
Balkanstaternas område, förstå vi lätt, att
det religiösa elementet omöjligt kan
frånräknas, när det gäller att uppställa och
mäta sammandrabbningens medverkande
faktorer.

Bismarck yttrade en gång på sitt
drastiska sätt: »Intet sammankittar et
folk så som religionen». Och vi kunna

BALKAN OCH »DET HELIGA KRIGET»

Af B. O. AURELIUS

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free