- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
109

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Balkan och »det heliga kriget». Af B. O. Aurelius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BALKAN OCH »DET HELIGA KRIGET» 109

SOFIAMOSKEN I KONSTANTINOPEL.

som det konstantinopolitanska
patriarkatet dominerade?

En nödtorftig stadga åt kristen tro
och bekännelse hade de första
ekumeniska mötena gifvit, och detta arbete hade
visat sig nödvändigt för att gifva kyrkan
skyddsmurar gentemot sådana bestämdt
afvikande sekteriska samfund, hvilka
tidigt hotat att grumla församlingens
samfällda bibliska tro. Västerlandet
förstod emellertid att bygga vidare på den
en gång lagda grunden. Låt vara att det
ofta här blef en skolastisk utveckling af
ett lärosystem, men vi behöfva blott
erinra om en sådan fri skapelse af den
mest sublima skönhet som Dantes
Divina Commedia för att förstå, att
romar-kyrkan äfven gaf folkfantasien sitt
spelrum inom religionen. Och
reformationen visade, om ej humanismen och
renässansen redan gjort det, att det dog-

matiska läroskalet i det af Rom
behärskade Västerlandet ej var hårdare, än
att det i sin tid kunde sprängas och
låta evangelii oförgängliga kärna komma
i dagen.

I grekiska kyrkan åter urartade snart
nog kristendomen i tomt ceremoniväsen.
Man kom i Östern knappast längre än
till den dogmutveckling som gifvits af
Johannes från Damaskus († vid midten
af 700-talet) i hans hufvudarbete
»Kunskapens källa». Han stannar vid våra
två sakrament och nöjer sig i fråga om
nattvarden med uttalandet att brödet och
vinet förändras till Kristi lekamen och
blod; senare närmar man sig romerska
kyrkans brödförvandlingslära. I fråga
om bilderna utveckla sig häftiga strider.
I Västerlandet stannar man tills vidare
vid tanken, att »bilden väl kan lara oss
hvad som skall tillbedjas men att den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free