- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
314

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Portarna och andra dekorativa skulpturer för Saltsjöbadens kyrka af Carl Milles. En introduktion af Sixten Strömbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

314

SIXTEN STRÖMBOM

BERGSPREDIKAN.

nya uppgifter, fortsatt och slutfört äldre
arbeten, och af dessa senare står nu
Sten Sturegruppen inför gjutningen.

Så småningom har han också
afläm-nat den ena efter den andra af de
beställda kyrkskulpturerna, och såsom de
nu fullbordade visa sig ger hvarje verk
ett tydligt sammanfattadt vittnesbörd
om de utvecklingsstadier, som
konstnärens uppfattning och formkänsla trängt
igenom dessa lyckosamma år.

Uppgiftens snäfva arkitektoniska
villkor måste utan tvifvel bidragit till att
säkra riktlinjen på
monumentalskulptörens utveckling mot formell förtätning
och strängare materialuppfattning, mot
ett friare och djärfvare förhållande till
den objektiva verkligheten.

I sitt målmedvetna och rastlösa
sökande efter klarhet och välde öfver de
plastiska uttrycksmedlen har konstnären
under de senare åren gjort inträngande

studier på främmande och historiska
konstområden. Hans intresse har
koncentrerats kring medeltida
katedralskulptur, tidiga antiker och egyptisk
monumentalkonst, hans fantasi har lockats
och närts af Orientens måttlösa
bildskatter, af primitiv vildeprakt och adel
klassisk enfald — han har stannat och
supit in Öfverallt, där han känt något
kongenialt, där han kunnat ansluta till
lösningar af formproblem, som räknat
med liknande faktorer — dekorativa
och monumentala — som han själf.

Erfarenheterna ha också
utkristalliserats till svällande råga i dessa
kyrk-skulpturer, samtidigt som konstnärens
personliga formspråk klingar mera eget
och med starkare malmklang än
någonsin förr.

Allt bygger sig enklare och
mäktigare, i behärskadt patos och en allvarlig
prakt, för hvilken rutin och akademisk
elegans blifvit fullständigt främmande.

Genomgående betonas massornas
fullhet enligt den plastiska kubismens
princip, som innebär — ej att
öfversatta allt i kuber, men — att aldrig
forma skulptur i tunnare stereometrisk
storhet än kuben, hvilket i alla tider
varit det enda plastiska
suggestionsmedlet till helt volymsintryck.

Det slår oss till mötes en skakande
stämning af skonlös kamp mellan goda
och onda makter, af den blommande
människoviljans eviga trots och yttersta
hjälplöshet, af gammaltestamentlig urtid
och svärmisk Kristusdyrkan, en stämning
som för oss fjärran från nutidens
irreligiösa själfsäkerhet och famlande
trosbehof bort till medeltida troskraft och
guds välde.

Det var nu inte enbart formell
samkänsla som förmått skulptören att
ansluta sig till medeltida traditioner. Den
opröfvade ämneskrets, som uppgiften
ställt honom inför, lägger starkare än

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free