- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
318

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Portarna och andra dekorativa skulpturer för Saltsjöbadens kyrka af Carl Milles. En introduktion af Sixten Strömbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3i8

SIXTEN STRÖMBOM

ARBETETS SLÄP (ADAM OCH EVA).

använda illusoriska inåt-perspektiv, ja
lufteflekter, i figurfyllda småfält.

Bronsen finge ej ljugas bort i
smekande och mjuk ytbehandling utan
bibehålla sitt naturliga konsistensintryck,
metalliskt hårdt men ända rörligt.

Under sådana förhållanden ha de
historiska inspirationskällor, som
betingat verket, närmast kommit att bli
romanska bronsreliefer, framför allt på
dörrar, som utgått från
Hildesheims-skolan.

Från denna gjutarkrets ha efter all
förmodan de medeltida bronsportar
härrört, som smyckat några af våra
svenska kyrkor och hvars kärfva lynne
och uttrycksätt tycks ha smittat en
del smidesprydda kyrkdörrar från samma
tid*.

På detta sätt har Milles i viss mån
kommit att följa inhemska, medeltida
traditioner.

Den elementära symmetri
dörrhalf-vorna själfva inbjuda till, är visserligen
fasthållen genom korresponderande fyra
reliefkvadrer och en portklapp på
hvardera dörrytan, men i öfrigt uttrycka

* Smidesdörrarnas beroende af gjutna
förebilder påpekadt för mig af d:r Axel Romdahl.

SKULDENS FÖRBANNELSE (KAIN OCH ABEL)

hälfterna sin innebörd oberoende af
hvarandras satsdetaljering.

Innehålleligt representera dörrarna
sinsemellan det godas och ondas
motsättningar, en uppställningsplan som
med en ambrosiansk portal i Milano
till prototyp behärskar hela den äldre
medeltidens bildprydda kyrkdörrar.

Den vänstra halfvan är Fasans dorr.
I sitt tunga, starkt accentuerade
formspråk sammanfattas här den bibliska
erfarenhetens dystraste, mest tröstlösa
ord om det ondas gåtfulla makt, om
lifvets börda, om fåfängligheters
fåfänglighet.

Den öfversta reliefen krönes af
djäfvulen, en tvestjartad och
människohöf-dad orm, som rufvar öfver sitt rike.
Under honom böja sig Adam och Eva
i hårdt och olustigt arbete: han går på
tistel, hon bär sin förstfödde i famnen.
En planta skiljer samtidigt som den
förenar dem. Konstnären symboliserar
därmed, hur man och kvinna aldrig äro
ett, men bindas samman genom lifvets
tvång. På ömse sidor om denna öfversta
platta antydes Guds löfte om hjälpen,
till vänster (i låg och spinkig relief):
Bebådelsen; till höger (nästan rund-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free