- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
320

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Portarna och andra dekorativa skulpturer för Saltsjöbadens kyrka af Carl Milles. En introduktion af Sixten Strömbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

320 SIXTEN STRÖMBOM

ARBETETS GLÄDJE (TEMPELBYGGNADEN).

i färd med att pärlsmycka sina nakna
former, frodiga som drufvor.

Kompositoriskt motväger hon en
annan kvinna, i nedre innerhörnet af
dörren: syndens moder, som sitter
bredbent och svällande med dubbla rader
spenar. Uti hennes sköte rotar sig
syndens sega snärjverk, krälar upp
öfver hela dörrfältet och snor sig kring
reliefplattornas händelser.

Portklappen bildas af det
traditionella lejonhufvudet, plåtaktigt slätt och
grundt utformadt till ett helvetsgap med
lågor ofvan, lågor nedan som en man.
Ur gapet kräla dubbelknutna ormar,
och dessa hålla en långsvansad djäfvul
med sitt ena ludna och uttänjda ben
spända till en ring.

Så är det Glädjens port.

Den svarar med Bibelns ljusa ord
om det rika lifvet, den religiösa
försoningen med dödstvånget, det goda
slutet på vandringen, med den höga och
hänsynslösa glädjen i en lifsriktning, som
bär upp emot de himmelska idealen.

I jämnhöjd med olycksdörrens Adam
och Eva-relief med dess betyngda
arbets-möda bygga judarna gladeligen på Jeru-

FÖRLÅTELSEN (DEN FÖRLORADE SONEN).

salems murar. Gängliga figurer, som ha
hjässor och nackar belastade med höga
tegeltrafvar, stenklumpar och uthuggna
kapitäl.

Deras långa, platta fötter snudda
knappt vid den primitiva
byggnadsstegen. Burna af sin svindlande
arbetsglädje, sväfva de upp.

På dörrgrunden omkring bildplattan
är i låg relief ett ornamentalt ramverk
af pilastrar och arkader som i förening
med rankor fortsätter nedåt, lutande och
osymmetriskt. Med skefheten och
osymmetrien afser skulptören att undvika för
stram uppställning och dessutom att
symbolisera, hur ingen makt är stark
nog att inte kunna vackla.

Den andra reliefen sluter sig till
orden: »Lefva vi så lefva vi för Herren,
dö vi så dö vi för Herren».

Med jorden till fotapall tronar Gud
fader, styraren och upprätthållaren, en
tidlös rese med hår och skägg rinnande
utför bröst och skuldror. I hans sköte
hvilar den döde Kristus. Den höge
håller upp sina tunga händer i evig och
oföränderlig befallning: på den enas
sträckta fingrar glimmar sjustjärnan, på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:53:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1913/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free