- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
383

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Gerhart Hauptmann. Af Olof Rabenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GERHART HAUPTMANN 3§3

FAMILJEN HAUPTMANN PA TERRASSEN FRAMFÖR VILLAN I AGNETENDORF.

som den vränga hopen begärt af honom
— allt detta är tecknadt med vidsynt och
djup inre konsekvens. Man måste beundra,
hur naturligt diktaren insatt den bizarra,
excentriska typen i den realistiska miljön —
man finner honom vara på sin plats såväl
vid sitt fromma arbete med örterna i
trädgården som i den ruskiga krogen i Breslau.
Och fastän han är skildrad som hvar mans
narr — och äfven författaren låtsas betrakta
honom som en besatt — är det från honom
som den inre sanningen utstrålar, i honom
som gudsmedvetandet lefver och lyser midt
i en värld, där mörker och ondska härska.
Man frågar med diktaren: hur skulle Kristus
te sig, om han på nytt uppenbarade sig
på jorden, skulle han ej i våra sena dagar
och efter vår tids ändrade förhållanden visa
likhet med Immanuel Quint? Är det i
hvarje fall ej mästarens ande som drifver
denne narr bland hans efterföljare? Kristus
blef spikad på korset, Immanuel Quint
finner sin ensliga död på alperna, bortjagad
genom människornas hårdhet och
förstock-ning. Bland de många skildringar, som
inflytta Kristusgestalten i nutiden — många
bland dem äro rent sensationella, den kanske
märkligaste är episoden med Kristus och stor-

inkvisitorn i Dostojewskis »Bröderna
Kara-masov» — står förvisso historien om
Immanuel Quint genom sin mänskligt enkla men
djupa uppfattning och framställning i främsta
ledet. Det är den tolstoyanska
kristendomen som här fått en underbar individuell
tillämpning. Som tankeverk öppnar detta
arbete vidsträckta perspektiv öfver lifvet
och historien, och en stilla men stark
ironi faller öfver det religiösa skenväsendet.
Till sist kan man göra uppmärksam på att
diktarens förkärlek för de ringa och fattiga
i anden och samhället, ådagalagd i så många
af de tidigare verken, här får en skön
bekräftelse.

Vi ha nu genomlöpt den största och
viktigaste delen af Hauptmanns produktion.
Man kan nu fråga: hvar är samlings- och
kraftpunkten i detta omfattande och
mångskiftande verk, hvilken är stammen, som
bär alla dessa skilda grenar och löfslingor?
Vi bekänna, att vi på en sådan fråga bli
läsaren svaret skyldiga. Mångsidigheten i
hans talang och konst är nämligen vunnen
på enhetens bekostnad. Vi ha sett, hur
smidig och skiftande hans diktning är, hur
iakttagelsen af yttervärldens företeelser hos

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0416.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free