- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
391

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Tessinska palatset. Af Osvald Sirén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TESSINSKA PALATSET

391

j«Jf^ ***■#



V; r *3*fF 1^|

iP^^sSf



:>^fjl:,..^.*



%&*?&<

^K

/-%*#

PARTI AF TRÄDGÅRDENS SÖDRA SIDA (ÖSTRA HALFVAN) MED KULISSMURARNA,
SOM SKILJA TRÄDGÅRDEN FRÅN BAKGÅRDEN.

avoir vu ritalie, mais pour la decoration
interieure ne negligez point d’en faire
vos memoires».

Den stora arkitekturen, de egentliga
byggnadsprinciperna måste inhämtas i
Italien, men i afseende å inredning och
dekoration finnes åtskilligt att därutöfver
iakttaga i Frankrike. Det var Tessins
erfarenhet, och den har han också
bekräftat genom ett flertal af sina
byggnadsverk.

Sålunda har han då äfven komponerat
sitt eget palais efter italienska
grundprinciper, lindrigt modifierade med
hänsyn till den något obekväma
byggnadstomten och det nordiska klimatet. Några
få antydningar om kompositionens mest
framträdande italienska element torde i
detta sammanhang icke sakna intresse:

de kunna lätt kompletteras genom
utförligare beskrifningar af byggnadens
enskilda partier och deras italienska
motstycken.

Det intressantaste i hela anläggningen
är plananordningen. Carl Gustaf Tessin
säger om den: »en irregulier place är
bragt inom en regulier stängsel, ej en
tum af jordmånen fåfäng». — Med andra
ord: platsen är synnerligen väl utnyttjad,
den är behandlad på ett sätt, som låter
den framstå större än hvad den i
verkligheten är. Hufvudsträfvan har varit
att skapa ett så storslaget
midtperspek-tiv som möjligt. Barockens allmänna
längdtendens har här utvecklats på ett
öfverlägset sätt. De tre gårdarna äro de
väsentliga kompositionselementen i
planen: förgården, trädgården, bakgården.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0432.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free