- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
393

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Tessinska palatset. Af Osvald Sirén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TESSINSKA PALATSET

393

PARTI AF DEN BAKRE GÅRDEN I PALAZZO SPADA I ROM (GIULIO MAZZONl).

och porlande vatten. Ända dit bort, in i
den halfskumma, romantiska grottan
kunde den inträdande, som befann sig i
vestibulen, låta blicken fortsätta; först där
förlorade den sig i den outgrundliga,
hemlighetsfulla »naturens» sköte. — Sådan
var den konsekventa afslutningen på en
komposition, i hvilken linjerna, så vidt
möjligt, öfverallt vika undan och leda
vidare, murarna öppna sig och låta oss
ana större utrymmen än som verkligen
existera.

Någon i alla afseenden fullt motsvarig
italiensk palatskomposition torde knappast
existera, men elementen återfinnas på
olika håll. En viss principiell likhet med
Tessinska palatsets gårdssystem finna vi i
Villa Papa Giulio i Rom, där också två
gårdar följa bakom boningshuset, den främre
pä sidorna begränsad af kolonnarkader
(blinda) och afskild från den bakre
genom hvalfbågar. Där finnes ju också
ett slags » eremitage», ehuru det genom den

stora vattenbassängen utvecklats nästan
till ett badrum. Palatset är litet och
obetydligt i förhållande till det rikt
utvecklade och genom sitt längdperspektiv
fängslande gårdssystemet. Bland andra
romerska byggnader, i hvilka midtaxelns
perspektiv särskildt väl utvecklats, må
framhållas Palazzo Barberini, som icke
har någon sluten palatsgård, utan bakom
bottenvåningens öppna pelarhall en
lång ramp, som leder upp mot den
stora trädgården. Tessin har mycket
noggrant studerat detta storartade
barockpalats, hvilket på hans tid betraktades
såsom en af de förnämsta arkitektoniska
mönsterskapelserna i Rom.

På Palazzo Spädas bakre gård finna
vi konkava murar af liknande art som
Tessin användt, ehuru icke med
kolonner, entablement och balustrader, utan i
stället med hermpilastrar, bärande en
gesims (jfr portalen till Tessinska
palatset). Från denna bakre gård i Palazzo

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free