Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Tessinska palatset. Af Osvald Sirén
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
394
OSVALD SIRÉN
KOLONNHALL I PALAZZO SPADA (BORROMINl).
Spada öppnar sig föröfrigt åt ena sidan
en kolonnhall, konstruerad enligt samma
perspektiviska metod, som Tessin
till-lämpat i sin bakgrundskolonnad. Den
är utförd af Borromini vid medlet af
1600-talet, under det att palatset i öfrigt är
byggdt en mansålder tidigare af Giulio
Mazzoni. Förvisso var det väl kändt för
Tessin, men huruvida han härifrån
verkligen hämtade idéen till sin
perspektiviska kolonnad är svårt att afgöra, då ju
samma knep redan tidigare utförts på
ett ännu mera storslaget sätt af
Bernini i »Scala Regia» i Vatikanen, en
anläggning, som Tessin äfven aftecknat.
Öfverhufvud har Tessin genom sin
sträfvan att på olika sätt nå en
skenförstoring af gårdarna i sitt palats visat sig
närmare sympatisera med den måleriska
senbarocken än hvad som framgår af
hans skapelser i öfrigt. Han är knappast
i sina andra verk så »modärn» som i
denna förbluffande »illusionistiska»
arkitekturkomposition .
Föröfrigt är det anmärkningsvärdt att
formspråket har en viss prägel af torr
klassicism. De doriska kolonnerna och
entablementet, balustraderna och
konsolgesimsen äro bildade efter strängt
klassiska mönster, troligen förmedlade af
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>