- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
503

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Något om modern journalistik i Amerika. Af Eira Hellberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NÅGOT OM MODERN JOURNALISTIK I AMERIKA 503

het», ropade han och befallde honom gå.

När man stod där med hjärtat gripet
af att se kvinnors älskade, män, bröder
och söner dö som oskäliga djur därför
att ingen ville arbeta, tänkte man ett
ögonblick samma undrande och bittra
tanke: ja, hur kan ni?

Men hvarför det?

Om mannens sinne kunde bära att se
och höra utan att träda till, så kräfde
krigets tragik att han skulle göra sin
plikt, sin stora plikt att berätta andra
delar af världen om hvad krig är.

Må det här tillåtas mig, att få ge
svar på en förfrågan, som från flera håll,
enskilda och tidskrifter, riktats till mig:
om hvad den kvinnliga reportern som
kvinna känner inför sin uppgift, då hon
står inför ohyggligheter, som hon skall
skildra.

Jag tror, att här finnes mellan den
manliga och kvinnliga journalisten en
stor åtskillnad, som icke bottnar i olika
grad af intelligens.

Jag tror, att hennes sinne, som är
mer ovant än hans vid brutala och
sorgliga syner, tusen gånger starkare gripes
och suger till sig hvad det ser och för-

nimmer och att det kostar henne en
nästan öfvermänsklig ansträngning att
behålla den kyligt klara blick, som
journalistuppgiften betingar. Hon kan inför
det ohyggliga handla snabbt, tyst och
starkt. Det är kvinnans hjärta som i
det tager sig uttryck. Men det kostar
henne dubbelt mer att ge det ord. Hon
känner för starkt. För henne är det icke
en modets yttring att under kulregnet
förbinda en sårad soldat, i kolerakampen
äfventyra lifvet eller i en panik lugna
en halfgalen människa. Det är för henne
något hvartill omständigheterna och
hennes känsla drifver henne. Men det är
själföfvervinnelse, när hon tvingar sig att
vid skrifbordet tänka tillbaka på
detaljerna i hvad hon sett, söka efter ordea
att måla scenerna med: rycka ur sitt
eget sinne hvad hon tagit in till sin:
känsla. Det är därför vi icke äga stora
kvinnliga skildrare. Men behöfva
kvinnorna blygas däröfver?

Deras plats är ända gifven i dagens
mångskiftande journalistik, det arbete
som kanske mer än något annat, på
ledare- eller medarbetareplats, kräfver en
af kvinnans största gåfvor: intuition.

"ÅlltfceftewsThafs
Tit to Prmt"

j S(jje J&tor Jføirk S&meø.

«p# MW ÄStSEÄSSSSW’«*»**.

TITANIC SINKS FOUR HOURS AFTER HITTING ICEBERG;
6SS SAVED BY THE CARPATHIA, PROBABLY1400 PERISH;
ISMA Y IN LIST OF SUR VIVÖRS, FAMOUS NAMES MISSING

€öt astor mi Britte,’
äss! tÄaj. Sufi At»af4 ;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0546.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free