- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
507

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Några moderna engelska författare. Af E. Gadolin-Lagerwall

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NÅGRA MODERNA ENGELSKA FÖRFATTARE 507

tålmodighetens dygd, så hör det till god
ton att beundra Meredith, men för det
mesta beundras han på afstånd och oläst.

Hos Galsworthy är språkets instrument
färdigt, ett instrument af oförliknelig
smidighet, ändamålsenlighet och skönhet.
Galsworthy är en konstnär som få, en förnäm,
kräsen konstnär, med en konstnärs stolta
»Noblesse oblige» till devis — »blott det
bästa är godt nog för mig». Man skall i
hela hans produktion — om 8 volymer,
hans dramer ej medräknade — väl finna
arkitektoniska fel — den väl afvägda
arkitekturen tyckes mera vara en latinsk
egenhet än en germansk — men ej en slarfvigt
hopkommen fras, ej ett ord som ej varit
sofradt, ej en replik som ej belyser den
talandes karaktär. Man känner att denna
kristallklara prosa ej varit improvisationens
verk, att hon ej som Venus Anadyomene
stigit upp ur själens upprörda djup, utan
att det ligger ett mycket tåligt,
målmedvetet arbete bakom. Men man märker
aldrig en ansträngning. Det kan ju hända
att det är detta sofrande, beskärande
förarbete som skapar öfver Galsworthys
böcker en atmosfär af hög, förtunnad och
kylig luft. Det är så tyst i hans värld, tyst
som på alphöjder. Det talas blott litet,
det handlas ljudlöst, och människolyckor
brista med ett sakta ljud som spröda
venetianska glas. För oss, icke engelsmän,
verkar denna atmosfär rent af
beklämmande. Man skulle önska se dessa
människor, hvilkas lycka så ohjälpligt ligger
där i spillror, rusa upp och skrika ut sin
förtviflan. Men vi glömma då att
Galsworthy ger oss, så som aldrig någon
författare gjort det före honom, kvintessensen
af den engelska själen, denna själ som så
sluter sig inom sig själf, att vi ibland
nästan tvifla på dess tillvaro, som är trofast
och djup, men för hvilken hvarje
känslouttryck så lätt verkar »pose», »bad form»,
som engelsmännen säga, verkar som ett
skrik i en dämpad konversation.

Denne den engelska själens
oförliknelige tolkare är dock långt ifrån blind för
sitt folks fel; han gisslar deras
egendomligheter med en luftig och skeptisk satir,
en satir som alltid förblir mänsklig, utan
att någonsin slå öfver, vare sig till
förbittring eller till sentimentalitet — dessa
ironiens Scylla och Charybdis.

Galsworthy hör genom sin börd till

JOHN GALSWORTHY.

landtadeln, till dessa naturligen
konservativa burgna klasser som kallas »the
back-bone of England» (Englands ryggrad). Det
påstås att det är medlemmar af hans släkt,
som han, till familjens förfäran, beskrifver
i The Country House med den honom egna,
litet afståndstagande ironin. Den förfinade
pastorala värld, till hvilken han hör, blir
honom snart för trång — han dras till de
stora vidderna bortom parkomhägnaderna,
där lifvet är ett vågspel och döden en
för-lösare, ett lif af svält och nöd och köld
med hastigt falnande fröjder, utan andra
stängsel än ödet, och med frihetens och
äfventyrets vida himmel öfver sig. Han
är trött på människor af hans egen klass
där idéerna hållas så väl ordnade, att »intet
främmande begrepp får smyga sig in», han
har en nästan tragisk benägenhet att vädra
humbugen under den vederhäftiga ytan.
»Intet ger en mera mod än att se tingens
ironi», säger han själf.

I den intressanta romanen Fraternityf
som af många ställes framom hans senare
verk, förekommer för första gången en af
dessa existenser ur djupet. Det är en liten
modell, hvars hemlighetsfulla skumma själ
synes tillhöra en längst utdöd generation,
och konflikten i boken — förhållandet mel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0550.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free