- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
514

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Napoleons museum. Ett hundraårsminne. Af Georg Nordensvan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

514 GEORG NORDENSVAN

Louvre — som under republiken
hette Museum francais och under
kejsardömet Musée Napoleon — växte
under detta skede till världsmuseum. Där
hamnade dock endast en bråkdel af de
förvärfvade skatterna, men man kan inte
säga att baron Denon öfverdref, när han
kallade det museum, som var anförtrodt
åt hans vard, »den mest förvånansvärda
samling, som någonsin åstadkommits».

Historien om dess tillkomst och om
dess skingrande har sitt intresse både
genom sitt sakliga innehåll och genom
en del detaljer, som bidraga till att
belysa tiden och människorna,
åskådningssätt och uttryckssätt. Denna historia är
dessutom rent af öfverraskande föga känd
— det förefaller nästan som om såväl
fransmännen som de öfriga makterna
funnit det lämpligast att tala så litet
som möjligt om dessa tilldragelser, som
påminna eftervärlden om båda parternas
nederlag och förödmjukelse. *

Napoleon kallade Louvre och dess
innehåll »mon musée, mes conquétes».
Det var dock inte kejsaren som
skapade museet eller var den förste, som
riktade det med krigsbyte. Republiken
hade grundat detta nationella museum,
som fick till uppgift att uppfostra

* Hufvudkällan till följande framställning är
Charles Sauniers arbete Les Conquétes
artisti-ques de la Revolution et de 1’Empire (1902).
Öfriga rådfrågade böcker äro Roger Peyre,
Napoleon I et son temps (1888), Hautecæur,
Rome et la Renaissance de 1’antiquité a la fin
du XVI I le siécle (1912), Louis Maäelin, Rom
under Napoleon (svensk öfversättning, 1905),
Jean Giffrey, Le musée du Louvre: Les
pein-tures ete. (1909), G. Cains böcker Le long des
rues, Environs de Paris, A travers Paris, A,
Michel et G. Migeon, Le musée du Louvre,
sculptures ete. (1912), Maur el, Un mois a
Rome (1909). Dessutom kataloger öfver Louvre
under republiken och kejsardömet.

nationen och »föra konsterna mot
fulländningen». Obekymrad om det
finansiella trångmålet hade regeringen med
en frikostighet, lika storslagen som
öfverraskande, anslagit 100,000 francs årligen
till konstinköp. Det var samtidigt som
patrioter bland de styrande läto bränna
massor af målningar — vid folkfester
brändes porträtt af furstliga personer,
prelater och adelsmän — och slå sönder
skulpturer, därför att de påminte om den
tyranniets, korruptionens och
vidskepelsens tid som nu ändtligen var afslutad.
Bland konstverk, som af en lycklig slump
räddades, var Jean Goujons Diana med
hjorten. Gruppen var slagen i bitar
men kunde likväl hopsättas igen.
Alexandre Lenoir, en af de dödsföraktande
män, som togo till sin uppgift att rädda
hvad som räddas kunde, hittade
Michelangelos båda slafvar på en gödselhög i
ett stall vid Chaussée d’ Antin — de båda
kolosserna räknades tydligen till de verk,
som voro ovärdiga att existera, därför
att de påminte om »de gotiska tiderna»
med deras »fanatism och royauté». Den
samme Lenoir — som var konservator
vid en af de depoter, dit konstverk från
slott, kyrkor och emigrantbostäder
sammanfördes — fick af ministern tillstånd
att elda upp lokalen med träskulptur ur
förrådet. De styrandes konstkärlek hade
sina gränser, likaså deras intelligens.

Emellertid öppnade Museum francais
sina portar den 18 brumaire år II (8
nov. 1793 enligt den utdömda
tidräkningen). Museet innehöll konstverk af
olika slag — målning, skulptur, porslin,
pendyler, bord af marmor och porfyr
m. m. — från konungens kabinett, från
kyrkor och kloster och ur emigranters
konfiskerade bon, »från våra tyranner
eller fosterlandets fiender», som det hette
i den tidens fraseologi. Provisoriskt
installerad och tämligen kaotiskt ordnad
omfattade samlingen 537 målningar och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0561.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free