- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
516

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Napoleons museum. Ett hundraårsminne. Af Georg Nordensvan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Si6

GEORG NORDENSVAN

land, de ha i dag blifvit anförtrodda åt
konsternas och snillets fosterland, åt
frihetens och den heliga jämlikhetens
fosterland, den franska republiken.»
Denna fyndiga synpunkt återkommer
mer än en gång under de följande åren
— man får höra, att de flamländska och
italienska konstverk, som segraren
lägger beslag på och skickar till Paris,
»återvända» till sin rätta plats, då de
öfverföras till frihetens land efter att så
länge ha blifvit »förödmjukade» genom
att stanna i tyranners ägo.

Förutom konstverk lade de segrande
fransmännen beslag på böcker,
manuskript, kartor, naturhistoriska samlingar,
vetenskapliga instrument, utvalda af en
särskildt utsänd kommission af sju lärde
män. Bland annat sände de till
Frankrike 5,ooo böcker ur
universitetsbiblioteket i Louvain. Äfven i Rhentrakten,
i Spaa, Aachen, Köln gjorde
»expeditionen» ett rikt byte.

Bonaparte hade ingen del i detta.
Det var under de närmast följande åren
han trängde sig fram i skådebanans
förgrund som republikens hjälte och
triumfator. Den unge generalens segrar
i norra Italien öppnade nya vidder för
hans landsmäns maktmedvetande, och nu
blef det Italiens tur att utlämna åt den
starkare hvad denne ville äga af
landets kulturskatter.

Men nu slog segraren in på en
annan metod än den, som praktiserats i
Nederländerna. Han räknade in
konstverken i den krigsgärd, de besegrade
staterna hade att erlägga.

Konstverken togos alltså ej som god
pris, de afträddes formelt i
fredssluten som afräkning på
krigskostnaden. Och segraren nöjde sig en tid
framåt ädelmodigt med ett relativt mindre
antal konstverk.

Förutom målningar utvaldes en hel
del andra föremål, hvilkas rätta plats
ansågs vara i Frankrike, bland annat
togs i Milano Lionardo da Vincis
manuskript, i Loreto den undergörande
madonnan jämte resterna af jungfru Marias
klänning och husgeråd, i Venedig S.
Markuslejonet, symbolen af stadens makt,
och de fyra antika bronshästarna från
S. Marcos fasad. De hade haft sin
plats i Neros cirkus i Rom, hade
därifrån blifvit flyttade till Trajanusbågen,
öfverfördes af Konstantin till
Konstantinopel, togos 1204 under fjärde
korståget och fördes då till Venedig, där de
ställdes upp öfver Markuskyrkans
huf-vudportal. En gravyr efter en teckning
af Carle Vernet visar Markusplatsen
uppfylld af franska trupper, den vårdag
1797, då hästarna hissades ner och
forslades bort på kärror mellan
soldaternas led.

Till de öfvervunna hörde ock
påfven, och af honom utkräfdes »hundra
målningar, byster, vaser och statyer»
samt 500 manuskript, allt från Rom.
Särskildt förbehöll sig republiken Junius
Brutus’ och Markus Brutus’ byster från
Kapitolium.

Det är antikens och den italienska
renässansens yppersta verk som, »länge
undanhållna sin verkliga
bestämmelseort, nu återvända till frihetens land» —
denna i sin dumhet och pösande
inbilskhet rent af sublima fras läses i en
skrifvelse till general Bonaparte från
justitieminister Medin den 11 Ventose
år V. Republikens konstförvärf är nu
inne på nya områden. Det är nu den
tanken börjar vinna insteg hos franska
patrioter, att Paris bör öfvertaga Roms
plats som konstens metropol.

Italien hade sedan ett halft
århundrade tillbaka varit fornkunskapens
huf-vudhärd. Uppgräfningarna i Pompeji
och Herkulanum, upptäckterna af de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0563.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free