- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
523

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Napoleons museum. Ett hundraårsminne. Af Georg Nordensvan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NAPOLEONS MUSEUM

523

ej. Caravaggio representerades af bland
annat den stora Grafläggningen från
Vatikanen.

Till denna representativa uppvisning
af italienskt måleri från högrenässansen
och barocken fogades under
kejsardömets allra sista skede en samling
taflor af »primitiva skolor» från skedet
före Rafael. Här fanns en madonna af
Cimabue, S. Franciskus’ stigmatisering
af Giotto, här sågos verk af Castagno,
Pisanello, Gentile, Fra Angelico, Gozzoli,
Filippo Lippi, Botticelli, Ghirlandajo och
andra målare från quattrocento — högst
omoderna för hundra år sedan under
den rena klassiska smakens härskartid,
då all »götisk» konst sågs med
ringaktning. Deras uppgift i museet var
den att framhäfva den nyare konstens
höga nivå, att ge ledtrådar för dem, som
önskade följa utvecklingens gång från
primitivitet till fullkomning.

I denna samling fanns äfven en rad
gammaltyska taflor, af Amberger,
Burk-mann, Hans von Kulmbach, Wurmser,
de båda Holbein. Holbein d. y. var
representerad bland annat af porträtten
af falkbäraren och af Thomas Morus samt
af Nattvarden och Korsnertagandet.
Cranach var rikt företrädd. Af Durer fanns
ett själfporträtt, Adam, Eva, De tre
kungarnas tillbedjan och Herdarnas
tillbedjan.

Af de spanska målningar, som
hunnit fram till Paris, utställdes 1814 några
få, verk af Morales, Carreno, Pereda,
Zurbaran, Murillos Heliga Elisabet vårdar
de sjuka, m. fi.

Nästan lika stort utrymme som den
italienska skolan upptog i galleriet
den nederländska. Här såg man ett af
oljemåleriets allra första och typbildande
verk, Gentaltaret af Hubert och Jan van
Eyck — likväl endast midtpartiet med
Lammets tillbedjan och där ofvan de
tre stora bilderna af Gud på sin tron i

VIVANT-DENON. KOPPARSTICK EFTER
TECKNING AF C. GUÉRIN.

påfvedräkt, Madonnan och Johannes.
Altaruppsatsens sidopartier hade stannat
i Gent. Till Paris hade man öfverfört
äfven ett par andra af Jan van Eycks
allra främsta verk, Madonnan med
Jesusbarnet från Frankfurt och van der
Pae-les Madonna från Brligge. Roger van der
Weyden, Hugo van der Goes, Memling
m. fi. af 1400-talets mästare voro likaledes
representerade. Quinten Matsys Marias
familj fanns här jämte dess flyglar, likaså
den penningräknande bankiren och hans
hustru — en af de få taflor, museet
köpte under detta skede, då man fick
så mycket till skänks.

1810 års katalog upptar 53 Rubens,
34 van Dyck, 32 Rembrandt. I
Rubens-samlingen — där, som redan är nämndt,
Maria de Medici-sviten ej är inräknad —
kunde man studera mästarens konst i
dess alla grenar, från porträtt och
landskap till monumentala bibliska eller
allegoriska kompositioner. Bland
kyrktaf-lorna äro Korsets uppresande,
Nedtagandet från korset, Lansstöten, Den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0570.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free