- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
533

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Birger Sjödin. Af Fredrik Böök

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIRGER SJÖDIN 533

gens bästa egenskaper: den oförstörda
idealiteten och den brinnande allvarliga
sanningsifvern. Det var det sista
draget som hos Sjödin skulle få en så rik
utveckling och ge ett så högt värde åt
allt det öfriga.

Hufvudpersonen i »Ung kärlek» är
skald, och i hans mun lägger Sjödin en
definition på hvad ordet innebär. Det
är förunderligt att se hur klart Sjödin
fattat det för hans egen begåfning
centrala. Dikten är för honom hvarken
känslorus eller personlighetsbikt eller
profetiskt inspirerad världsförklaring —
det är väl i dessa skepnader som den
oftast ter sig för en helt ung författare
— utan den är ett uttryck för
klarhets-behofvet och sanningskrafvet. Ordet
skald framkallar följande bild, heter det:
»Man ser någon, som gått in i sig själf
och stängt dörren om sig med det fasta
beslutet att söka genom själens
skrymslen och få klarhet i det myckna
underliga, hvaraf människans väsen är
sammansatt».

Det är ingen banal definition. Den
betonar den subjektiva kunskapskällan
lika väl som den objektiva syftningen.
Den genomgripande utvecklingen hos
Sjödin ägde rum, när han tog steget
från den starka subjektiviteten i de
otryckta berättelserna till den
genomförda objektiviteten i de noveller, som
bilda hufvudparten af »Undret». Det
finnes inga direkta uttalanden öm denna
öfvergång. Men bland hans efterlämnade
papper föreligga en del utkast och
skisser, som synas tillkomna under tiden
närmast före debutboken. De äro
sällsamt sväfvande och fördrömda,
musikaliska fantasier, färgade af djup
melankoli och transscendentalt grubbel. Redan
titlarna antyda det:
»Domedagsdrömmen», »Nocturne», »Det sista», »De
dödas stad». Det sista skildrar konsekvent
hela tillvaron som en djup dröm, ur hvil-

ken intet uppvaknande tyckes möjligt.
Det är pubertetsårens underbara och
dimmiga stämningsvärld, som sveper in i
Sjödins diktning under denna period.
Subjektiviteten når sin höjdpunkt och
brytes i en kris: det är det plötsliga
uppvaknandet ur den långa villsamma
drömmen, världen ligger frisk och
brokig och rik för den som ser sig kring
med klara nymornade ögon. Ett sådant
befriande omslag har varit
förutsättningen för realismen i »Undret»: allt det
själf-upptagna och stämningssjuka från
brytningsåren har försvunnit i en blink.
Ynglingen har blifvit man; yttervärlden
existerar på nytt för honom, liksom den
gjort det ännu under de sista gossåren,
då hans första noveller skrefvos.

Om detta mannens uppvaknande
handlar »Elias Garp», en af novellerna i
»Undret».

IV.

Elias Garp tar direkt upp motivet
från den otryckta Det sista. Elias
vaknar om morgonen ur en dröm vid
väckarklockans skräll och beger sig till
skolan, men på vägen märker han, att han
kommit ur en dröm in i en annan. När
han sitter vid sin läxa om aftonen,
försöker han resonnera sig till att han
befinner sig i verkligheten, men han hör
till sin häpnad en röst ur sitt inre, som
säger honom, att allt är en dröm.
Dagarna gå sin gång, mekaniskt förrättar
Elias alla de handlingar, hvaraf tillvaron
består, och när han frågar sig själf,
hvarför han gör så och inte så, svarar rösten,
att drömmen vill det.

Hans lif är syner, fantasier, irrfärder
i skymningen, men de kretsa
regelbundet kring det lockande och gåtfulla
fenomenet: kvinnan. — En stilla,
öfvergifven midsommarafton — hvars
vemodiga ensamhet klingar genom novellen
som en drömsk melodi — sker det ound-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0580.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free