- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
564

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Melozzo da Forli. Af Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

564

CARL DAVID MOSELIUS

Jag har i få ord sökt karaktärisera
Pieros konst närmast sådan den möter
oss i hans monumentalaste verk, freskerna
i S. Francesco i Arezzo. Hvilket intryck
de gjort på den unge Melozzo, och hur
många stilbildande element han hämtat
härifrån, få vi i det följande tillfälle att
närmare gå in på.

Mot slutet af 1460-talet är Melozzo
åter i Rom. Hvad var det som gång på
gång drog honom till den eviga staden,
som konstnärligt sedt betydde så litet
vid denna tid? Var det kärlek till den
klassiska konsten, en beundran för
antiken, som han snart skulle ge uttryck åt i
sin konstr Eller kanske bära en
beställning? I hvarje fall finna vi konstnären här
omkring 1470 sysselsatt med att måla två
altardukar för San Marcokyrkan vid Piazza
Venezia: vS. Marco Evangelista och vS.
Marco Papa. Och härmed äro vi inne
på hans verk.

Den lilla kyrkan S. Marco undergick
under senare hälften af 1460-talet en
genomgripande restauration. 1468 fick
den nytt tak, och samma år lades
kapellkrans kring sidoskeppen.

Det var sannolikt för två af dessa
kapell Melozzos helgon voro afsedda.
Munos ser i de båda dukarna en gonfalone
eller kyrkfana med stod af en
anteckning i kyrkböckerna un gonfalone co un
San Marco. Det är ju möjligt, fast det
är svårt att förklara uttrycket en San
Marcus. I min tanke nå bilderna först
öfver altaret i ett litet kapell sin afsedda
dekorativa effekt. Och ännu på
1880-talet, då Schmarsow företog sin
undersökning, hängde S. Marco Papa i
Capella del Sacramento. Nu hänga båda
i sakristian.

Det är inte lätt att i dessa illa
medfarna, af rökelse och smuts starkt
svärtade dukar se Melozzos hand. Men
undersöka vi dem uppmärksamt utan att
allt för mycket distraheras af den mörka

tonen skall vår första tvekan försvinna.
Det är framför allt två egenskaper som
äro ägnade att öfvertyga oss:
monumentaliteten och den starka rumskänslan. I
den fina anslutningen till rummet röjer
sig redan Melozzos arkitektoniska
begåfning. Det är närmast genom
användandet af di sotto in .^-perspektivet som
han når denna rumseffekt. Konstnären
tänker sig åskådarens öga i höjd med
bildens bottenplan eller lägre och tecknar
följaktligen sina figurer i förkortning
underifrån. Och det skulle utom Melozzo
blott en enda konstnär ha gått i land
med vid denna tid: Mantegna.

Förr hade man helt enkelt täckt
väggytorna utan hänsyn till åskådarens
ställning med blickpunkten i taflans
midt-plan och följaktligen utan att foga in
detaljerna i ett konstruktivt helt. Genom
att anlägga di sotto in su-perspektivet
vinner Melozzo en arkitektonisk
enhetlighet i sina dekorativa kompositioner och
lyckas genom illusion högst väsentligt
förstärka rumsintrycket.

Melozzos lärare Piero dei Franceschi
var en lidelsefullt intresserad
perspekti-viker, som löste rumsperspektivet med
en stränghet och konsekvens som ingen
före honom — på gamla dar gaf han t. o. m.
ut ett betydande arbete »de
prospet-tiva pingendi» — men di sotto in
su-perspektivet kände han ej. Det förvånar
oss därför att Melozzo i det första arbete
vi äga af hans hand just anlägger detta
perspektiv, och vi måste fråga oss, om
han praktiserade sig till det fullkomligt
på egen hand. Ja, det anser Schmarsow,
för min del tror jag det knappast.

Den dekorativa illusionskonstens
pion-iär är Mantegna. Fullt genomförd möter
den oss först i Camera degli Sposi i
Mantua, men redan i Eremitanikyrkan i
Padua omkring 1450 kunna vi se
utgångspunkten för denna nya monumentalkonst.
Men här var äfven Melozzos lärare An-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0615.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free