- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
568

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Melozzo da Forli. Af Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

568 CARL DAVID MOSELIUS

PLATINA. DETALJ UR FRESKOMÅLNINGEN
PLATINAS AUDIENS. / Vatikanen.

äro burna af en ovanligt stark känsla
för rummet.

Ett genomgående drag är också det
starka di sotto in su-perspektivet. Här
tar Melozzo på nytt upp samma
perspektiviska problem, som redan mött oss i
de båda Marcusbilderna, med hvilka
släktskapen är tydlig äfven i den allmänna
uppställningen. I båda fallen gällde det
att komponera in tronande högt satta
figurer i rummet. Men blicken på
sammanhanget får inte skymma de
obestridliga framstegen. Rummet är här
betydligt friare, rörelsen mer otvungen och
di sotto in su-perspektivet genomfördt med
större djärfhet och konsekvens.
Öfver-hufvudtaget kunna vi konstatera en
starkare utveckling af rumskänslan.

Jag har dröjt vid det klassiska
elementet i bilderna, om jag så får säga, men
där finns äfven ett modernt realistiskt.
Melozzo var inte bära perspektiviker,
arkitekt och monumentalkonstnär. Han var
också målare. Redan oljetekniken är

målarens. Den har han lärt af JUSTUS
VAN Gent som samtidigt var verksam
vid dekoreringen af det nyuppförda slottet
i Urbino. De djupa, mättade och
praktfulla färgerna ha nog äfven inspirerats
af flamländaren, liksom den uttrycksfulla
porträttkaraktäristiken, den ingående och
omsorgsfulla stoffbehandlingen och
formernas fina detaljgenombildning äro
flamländska drag. Men att som många
forskare i våra dar med Venturi i spetsen
tillskrifva dessa målningar Justus van
Gent, det är att blunda för
sammanhanget i den italienska
monumentalkonstens utveckling och helt förbise det
klassiska elementet i målningarna, som
i min tanke är det bärande. En
flam-ländare skulle ha byggt rummet i dessa
dukar och gifvit dem denna
monumentala form? Nej, aldrig! Hur är det med
perspektivet i Justus’ nattvard? Det gick
inte så lätt för målaren att ändra
nationalitet på 1470-talet som femtio år
senare. Dessa verk äro en italienares.
De äga en monumentalitet som är
klassisk, och inspirationen från Justus i det
rent måleriska ändrar inte karaktären.

Det starka sammanhanget med
Markusbilderna har jag redan betonat, och se
vi framåt, skola vi finna Melozzos
tronande kvinnor som sväfvande änglar på
S:ti Apostolifresken.

På hösten 1476 vände Melozzo åter
till Rom. Och det dröjer inte länge
innan vi träffa hans namn i de påfliga
papperen. Den 15 januari 1477
upptecknar Platina i sina register: »Gaf jag
mäster Melotius 6 dukater för att köpa
guld till taflan som han målar i
biblioteket». Det är den stora porträttfresken
Platina inför Sixtus IV som han syftar
på. Det ligger nära till hands att anta,
att Melozzo kommit i Sixtus IV:s tjänst
på hans vän och allierade hertig
Fede-rigos rekommendation.

Sixtus IV:s berömda bibliotek om-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0619.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free