- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
569

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Melozzo da Forli. Af Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MELOZZO DA FORLI

569

fattade tre salar i bottenvåningen i
Vatikanen under det nuvarande
Apparta-mento Borgia. Midt emot ingången till
en af dessa — Biblioteca Latina — satt
Melozzos fresk. Restaurationer och
ombyggnader ha tyvärr helt och hållet
förändrat karaktären på dessa rum. Under
Leo X transponerades taflan på duk,
och nu hänger den i Vatikanens
pinakotek.

Jag har sett många olika versioner
på hvad bilden föreställer: Platina på
audiens, Platinas utnämning till
bibliotekarie, Sixtus IV inviger sitt bibliotek
o. s. v. De tillfredsställa nyfikenheten
mer eller mindre, men äro ju strängt
taget betydelselösa. Det är en
familjebild helt enkelt, troligtvis med
Mantegnas Gonzagafresk som mönster.

I en tung pelarhall se vi sex män
församlade. Närmast förgrunden på en
tron sitter Sixtus IV, och framför
honom knäböjer Platina; de öfriga, två
andliga och två världsliga nepoter, stå
längre in mot bakgrunden. Den lärde
Platina läser just upp för påfven de
latinska hyllningsverser, som stå textade
på sockeln i utsökt romersk skrift och
som han pekar på med handen.

Påfven lyssnar tankfull, med båda
händerna på stolens knappar, och äfven de
öfriga lyssna mer eller mindre förströdda
till Platinas ord.

Det finns ingenting dramatiskt i
handlingen, som absorberar intresset,
koncentrerar kompositionen och modifierar
karaktärerna. Figurerna stå inte i någon
relation till hvarandra — om jag undantar
Sixtus och Platina — utan falla i sär.
Hvar och en tänker sina egna tankar, utan
att låta sig distraheras. Egentligen äro de
ingenting annat än godtyckligt
sammanställda porträtt. Men hvilka porträtt! Det
är framförallt två hufvud som tilldragit sig
konstnärens intresse och fått en
noggrannare genomarbetning än de öfriga:

GUILIANO DELLA ROVERE. DETALJ UR
FRESKOMÅLNINGEN PLATINAS AUDIENS.

Platinas och Guiliano delia Roveres. Den
långe kardinalen vid Platinas sida är
ingen annan än Guiliano delia Rovere,
sedermera påfven Julius II.

Aldrig har bildningsaristokraten fått
en värdigare tolkning i konsten än i
Platinas porträtt. Det uttrycksfulla
hufvudet med de skarpa förfinade dragen strålar
af intelligens, lärdom, spiritus. Vid hans
sida står handlingens man, kraft- och
viljemänskan Guiliano med energi, mod,
beslutsamhet och hänsynslöshet präglade
i sina fasta, men plebejiska och grofva
drag. De tillhöra två olika världar,
humanisten-filosofen Platina och Guiliano,
mannen af svärdet.

Hvilken energi och intensitet ligger
inte i karaktäristiken af dessa människor,
och dock hvilken förnäm objektiv ro!
Jag har aldrig sett en sådan idealitet i
uppfattningen förmäld med så stor
sanning i seendet. Melozzo söker
lidelsefullt det karaktäristiska och individuella,
men griper det med sådan styrka att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0620.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free