- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
577

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Melozzo da Forli. Af Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MELOZZO DA FORLI

577

MUSICERANDE ÄNGEL. FRESKOMÅLNING (FRAGMENT).

Det första namn som möter oss vid
ett försök att ge Melozzos konstnärliga
genealogi är Ansuino da Forli. Det är
ingen pietet mot gossens lärare som
bjuder oss att sätta detta namn i
spetsen. Hans betydelse låg på annat håll.
Det var, som vi i det föregående sett,
sannolikt han som förmedlade
bekantskapen mellan Melozzo och Mantegna
eller kanske riktigare med de nya
perspektiviska problem denne på
1450-talet med stigande framgång arbetade på
att lösa. Di sotto in su — han behöfver
bära ha sagt dessa ord till Melozzo före
någon annan, för att hans plats här skulle
vara motiverad.

Men det är framförallt Piero dei
Fran-ceschi som hos vår konstnär väcker den
starka känslan för rummet som sådant

Ord och Bild, 22:a år?.

och genom den enkla rumsgestaltningens
klarhet och kraft lägger fast grund för en
ny, mer komplicerad rumsframställning.
Det är tack vare Pieros goda skola Melozzo
som di sotto in su-perspektiviker når
vackrare resultat än Mantegna, som i sina
ängsligt teoretiska kompositioner nästan
uteslutande rör sig i reliefplanet och ofta bjuder
oss öfverdrifvet starka förkortningar.

Men vi måste också komma ihåg, att
Mantegna var den som först sökte sig
fram. Och för Melozzo blef hans betydelse
stor som väckare af konstnärliga idéer.

Den lugna, harmoniska, alltid
lagbundna färggifningen ökar Melozzos skuld
till Piero, hvars konst säkert i hög grad
bidragit att förfina hans färgsinne. Men
han är ingen inspirerad kolorist som
läraren. Färgerna äro genomgående tor-

37

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0628.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free