- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
578

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Melozzo da Forli. Af Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5/8

CARL DAVID MOSELIUS



TRE ÄNGLAR. FRESKOMÅLNING (FRAGMENT).

rare och äga sällan samma ljuskraft och
värme som i Pieros dukar. Och i
ljusbehandlingen når ej Melozzo upp till
Pieros mjuka och fina nyansering. Men
vi måste komma ihåg, att han
framförallt är monumentalkonstnären, som täcker
stora ytor. Och här kom det mindre
an på glans och kraft i färgen än på
fast sammanhållning och dekorativ ro.

Det råder en i ögonen fallande
släktskap mellan Pieros och Melozzos
figurspråk. Det är samma monumentala
enkelhet och robusta kraft öfver deras
människor och samma förmåga af
koncentration på det väsentliga. Men Piero
bygger upp sina figurer i breda plan på
ljus och skuggmotsättningar. Melozzos
stil är däremot strängt plastisk och
hvilar innerst på den energiska teckningen.

I behärskningen af rummet och
rörelsen är han sin lärare öfverlägsen, och i
karaktärsskildringen är han mäktig en
starkare dramatisk uttrycksfullhet än denne.
Platina och Guiliano delia Rovere t. ex.
äro gifna med en nästan dynamisk kraft.

Ansuino, Mantegna, Piero dei
Fran-ceschi, se där i tre ord Melozzos
konstnärliga genealogi!

Men en faktor af stor betydelse för
hans utveckling ha vi glömt: Rom.

Den imponerande pelarhallen på
porträttfresken i Vatikanen är klassiskt
romersk. Hans spelande änglar på
Apostoli-fresken äro inspirerade af antika mänader,
och förkortningarna af apostlarnas hufvud
ha troligtvis genomförts efter antika
statyer. Och vinskörden på frisen kring
denna fresk var ett klassiskt motiv.
Men framför allt: den klassiska andan
i hans kompositioner blir starkare för
hvarje år.

Men Rom får inte betydelse för
Melozzo endast som förmedlare af antiken.
Den stad, som snart skulle bli
högrenässansens, har säkert verkat direkt
inspirerande och stimulerande på konstnären.
Det var Rom som utvecklade hans sinne
för det monumentala och gaf honom
kraft att tänka och se i stort.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:53:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1913/0629.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free