- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
623

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Ur bokmarknaden. Af Axel Gauffin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UR BOKMARKNADEN 623

med John Kruses vackra och väckande
arbete om Rembrandts färger.

Förf. börjar med en inledande
öfversikt af de mest framträdande
färgkarak-täristika i de olika skolorna före
Rembrandt. I denna nödvändigtvis
fragmentariska framställning, som för öfrigt inte
står i direkt förbindelse med det följande,
möta många fina iakttagelser, om man
också ställer sig frågande inför ett och
annat uttalande, som sammanställningen af
Zurbaran med Holbein »och den som kunde
kallas Holbeins reinkarnation i våra dagar,
Leibl». För min del kan jag inte finna
något sammanhang mellan denne moderne
ljus- och luftmålares pastosa ton och
Holbeins, som förf. själf träffande benämner
dem, »klara och fasta skinande
emaljfärger».

Följa sedan kapitlen om Rembrandt,
betitlade efter de olika epokerna af hans
konstutöfning. Inom hvarje tiotal har förf.
valt ut några karaktäristiska verk, som han
beskrifver, inte enbart ur färgsynpunkt men
med uppmärksamheten hufvudsakligen fäst
på denna.

Man får en stark känsla af det
psykologiska sammanhanget mellan färg
och innehåll och samtidigt af en
utveckling från ungdom till ålderdom. Det är
ej som Neumann säger i sin redan
klassiska Rembrandtsbok: »Die Farbe
Rembrandts ist das wenigst problematische . . .
das stärkst angeborene und also kampflos
erworbene Element seiner Kunst. Es giebt
Bilder aus seiner Friihzeit, deren Kolorit
sehr individuell und zngleich sehr
anspre-chend, von einer Follendung der
Farben-zusammenstellung zeugt, die nie von ihm
uberboten wird.» Ett uttalande som detta
förvånar från en så fin Rembrandtkännare som
Neumann. Ty om någon konstnär har varit en
annan vid ändpunkten för sin bana än vid
utgångspunkten så gäller väl detta
mjöl-narsonen från Leyden. Det ligger ett lif af
kamp och själsväxt, af missräkningar och
skaparglädje mellan ungdomsårens veka
ljusdunkelfantasier och sextiotalets
flammande solnedgång. Kruse har en djup
förståelse för denna skillnad. Han ger oss
det af Rembrandts ungdomsverk som står
vårt hjärta närmast, därför att det är ett
af smyckena i vårt eget museum, med
följande känsliga ord:

»Fyra år därefter (1631) utförde Rem-

Fot. Änna Kruse, Djursholm.

JOHN KRUSE.

brandt vårt Nationalmuseums Anastasius.
En vördnadsvärd gubbe af den typ som
hör till Rembrandts allra äldsta favoriter
(märk Paulus i fängelset, 1627, Stuttgart,
m. fi. målningar under de följande åren!)
sitter fördjupad i sitt studium i
fönsternischen af ett högt hvälfd t rum. Den
svagt blåa himmeln därute med sin hvita
sommarsky kastar genom det öppnade
fönstret ett märkvärdigt intensivt ljus in i
rummets frid. Med redan fullt utbildadt
mästerskap äro ljusdunklets skiftningar och
mysterier tillvaratagna, och den känsla af
oändlighet, som Rembrandt med
ljusdunklets medel förmår framkalla, lefver i detta
höga rum, där den lilla människofiguren
tycks försvinna i en ofantlig rymd.»

1660-talet får följande karaktäristik:
»Det är nu hans röda drifves fram till sin
klaraste cinnober, hans guld blir mest
brinnande, hela hans färgbehandling
präglas af en eruptiv våldsamhet, som
fascinerar och nästan skrämmer, och en
outtömlig rikedom på samma gång som
suverän förenkling och sömngångaraktig
säkerhet. Det är nu framför allt han målar
bredt och pastost och i vissa partier, som
dräkter och smycken, hvilka skimra i lju-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0674.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free