- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
626

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - De nye Hofteatre i Stuttgart. Af Carl Behrens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

626 CARL BEHRENS

Fot. Theodor Andersen, Stuttgart.

KONG WILHELM II AF WURTTEMBERG.

Ruinhob tilbage af Bygningen, hvis
Flammer i nogle Øjeblikke ogsaa havde truet
den wiirttembergske Hovedstads Slot med
Undergang.

Som man i Paris øjeblikkelig tog fat
paa at restaurere den nationale
Skuespilscene, saaledes var man i Stuttgart heller
ikke sen med at raade Bod paa den skete
Ødelæggelse. Foreløbig gjaldt det om
med kort Varsel atter at skaffe Byen et
Hofteater, og saa tidlig som i April
paabegyndtes nær ved Brandtomten, som nu
rummer den nye Kunstudstillingsbygning,
Opførelsen af et Interimsteater, der
allerede kunde aabnes den 12te Oktober,
efter at der var medgaaet en Sum af
680.000 Mark til denne midlertidige Scene.

Imidlertid maatte nu Bestræbelserne
gaa ud paa at skabe noget varigt nyt i
Stedet for det ødelagte gamle. Der var
dyrebare Minder at frede om, ærværdige
Traditioner at henvise til i denne Bys
Teaterliv, som under vexlende Skæbner,
ved fyrstelige Mæceners Understøttelse,
havde udviklet sig næsten gennem to

Aarhundreder. Følger man de forskellige
Faser i det stuttgartske Hofteaters
Historie, saaledes som denne indgaaende, med
et respektindgydende Opbud af
Sagkundskab og Studium er skildret i
Ge-heimearchivrat Dr. Rudolf Krauss store
Værk »Das Hoftheater in Stuttgart» (I.
B. Metzler’sche Buchhandlung), fåår man
et levende Indtryk af, at denne By
ligesom har ligget paa den evropæiske
Kongevej, som fulgtes af alle Kunstnere fra
nord og syd. Hertil stævnede de
ypperste Vokalkræfter baade fra Berlin
og Wien, det 19de Aarhundredes store
Danserinder med den i Stockholm fødte
Marie Taglioni, Karstens’ Datterdatter,
i Spidsen, de bærende Kræfter i det tyske
Lystspil og Tragedie •— snart til korte
Gæstespil, snart til varigt Engagement.
Mærkelige og brogede Skæbner som hin
Marianne Pirker, der, skønt hun
frygtede Isvintrene i det høje Nord, delte
sin Virksomhed mellem Menottis
Operaselskab paa Charlottenborg i Kjøbenhavn,
hvor Gluck en Tid var Kapelmester, og
den kurfyrstelige Opera i Stuttgart, som
hun tilsidst foretrak Indtil et uforsigtigt
Ord bragte hende i langvarigt Fængsel,
under hvilket hun mistede sin skønne
Stemme, saa hun for bestandig var tabt
for Kunsten.

Men ved Siden af dette mørke
Billede fra Absolutismens Dage en Række
lyse og opløftende Minder fra det
Stuttgartske Hofteaters Glanstid, som paa
Teaterudstillingen i Berlin 1910 fandt en
saa overbevisende historisk
Dokumentation. Dette kunde nok forpligte de Mænd,
der nu havde Ansvaret, til at lægge
deres yderste Indflydelse i Vægtskaalen for
paa gammel Grund at skabe noget nyt
og tidsvarende. Naar nu en Beslutning,
som vilde blive afgørende for hele den
sceniske Virksomhed i en uoverskuelig
Fremtid, skulde træffes, kunde der
selvfølgelig ikke helt ses bort fra den Kends-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0681.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free