- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
627

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - De nye Hofteatre i Stuttgart. Af Carl Behrens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE NYE HOFTEATRE I STUTTGART 627

gærning, at Stuttgart ingenlunde var,
hvad man i daglig Tale kalder en
Tea-ler by. Grunden hertil er et vigtigt
Moment i Stuttgarter Teaterhistorien. I
lang Tid havde de wurttembergske
Kurfyrster følt sig som Teatrets Værter i
saa udvidet Forstand, at Publikum —
det vil sige de øverste Samfundslag, de
egentlig »købedygtige» — havde gratis
Adgang. Teatret var da længe et
eneste Hofparket. Denne Skik gjorde sig,
endnu efter at den var ophævet,
gældende paa den uheldige Maade, at et
betalende Publikum først lidt efter lidt
gennem det 19de Aarhundrede langsomt
maatte skabes, at den for Teatrets Kunst
interesserede Kreds efterhaanden
besværligt maatte udvides.

Da nu den gamle Skueplads var
bleven ødelagt, indsaa hurtig
Generalintendenten Baron Joachim zu Putlitz — hvis
indtrængende Forstaaelse af Scenens
Kunst havde ført ham fra
Olficersræk-kerne over i Teaterlivet, hvortil han som
Søn af Lystspilforfatteren Gustav von
Putlitz, der med sin Æventyrcyclus »Hvad
Skoven fortæller» ogsaa har vundet
taknemmelige Læsere udenfor Tyskland,
allerede tidlig havde følt sig draget —
at den gamle Saga ikke kunde gøres om
igen. Nu var Øjeblikket kommet, da
Stuttgart med et Slag maatte se at erobre
en førende Stilling indenfor det tyske
Teaterliv.

At dette saa glimrende lykkedes
Putlitz, skyldtes en Række heldige
Konstellationer. Først og fremmest nærer det
wurttembergske Kongepar en usvækket
Interesse for Scenens Kunst. Dens
Velfærd ligger baade Kong Wilhelm II og
hans Dronning varmt paa Sinde. Og
det er en Interesse, som ikke blot
bevæger sig paa Overfladen, men er
Udslag af en virkelig Forstaaelse af den
Betydning, et Teater har for en Nations
kulturelle Opdragelse, en Interesse, der

Fot. Theodor Andersen.

DRONNING CHARLOTTE AF WURTTEM- ’
BERG.

i lige Grad omfatter Repertoiret, de
Kunstnere, der fremstiller det, og de
Omgivelser, under hvilke dette sker. Det
er intet uvant Syn paa det Stuttgartske
Teater, at Kongen og Dronningen
overværer Generalprøver, ja selv almindelige
Prøver paa de monumentale
Forestillinger, der vedligeholder Teatrets By.

Hos Kongen og Dronningen vandt
Putlitz da en levende Forstaaelse og en
gavmild Understøttelse af sine
Reorga-nisationsplaner. Han traf endvidere ikke
en uvillig Folkerepræsentation, men en
Landdag, som ofrede det ønskede
Pengebeløb, en By, der indsaa Betydningen
af at være et af Midtpunkterne i
Tysklands Teaterliv, endelig en Række rige
Mæcener, der gærne ydede deres Bidrag
til, at Scenens Kunst kunde finde et
værdigt Tempel.

Men sidst og ikke mindst fandt han
i Professor Max Littmann den Arkitekt,
som formaaede at løse Opgaven og som
i Stuttgarts Teaterkomplex skabte ikke
alene sit eget Mesterværk, men en Monu-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0682.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free