- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
629

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - De nye Hofteatre i Stuttgart. Af Carl Behrens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE NYE HOFTEATRE I STUTTGART 629

venskabeligt og imødekommende overfor
hinanden, blev udskilt*, vilde månge
Vanskeligheder, der klæbede ved selve
det omfangsrige Apparat, af sig selv
ophæves. Den Fordel, at enhver af de to
Kunstarter stadig kan raade over sine
egne Prøvesale, fritager Direktionen for
månge Bryderier og Bekymringer med
Hensyn til, hvorledes den skäl disponere
over Plads og Tid — Bekymringer, der
netop i Kjöbenhavn er kroniske.

Men hvad er Følgen af en saadan
Adskillelse? Er Operahuset for stort,
siger Littmann, saa er det ude af Stånd
til at lade f.Ex. Finhederne i en
Mozart-Opera vederfares Retfærdighed i dens
Originalbesætning. Stemmerne maa
tilpasses efter det store Rum og kan ikke
mere rette sig efter Komponistens
Intentioner. Samme Misforhold udvikler sig
i det store Skuespilhus, hvor det er
udelukket, at det moderne Sjæledrama eller
et fint afstemt Lystspils sarte Stemninger
kan gøre sig gældende. Fra et rent
kunstnerisk Standpunkt behøver man
ligesaa vel for Richard Wagners store
Musikdrama og for den store Opera et stort
Hus som for højtidelige Tragedier og det
monumentale Orddrama. Derimod kan
man ligesaa lidt undvære et mindre Hus
for Syngespillet som for intime
Digtninge.

Littmann ræsonnerer nu videre
saa-ledes: Et Hus, der er bygget for de
Tonemasser, der strømmer ud fra en
Ring-Opførelse, besat med over hundrede
Musikere, kan umulig egne sig for »Cosi

* Man kan henvise til de herskende Forhold
paa Det kgl. Teater i Kjöbenhavn, hvor
Sammenblandingen har haft de ulykkeligste Følger,
og hvor Delingen, rettere Fordelingen som i
Stuttgart, ikke synes umiddelbart forestaaende,
medens Stockholm frembyder Typen paa to
Teatre uden nogensomhelst organisk
Forbindelse.

l-ot. 1-ranz Graincr, Munchen.

PROFESSOR MAX LITTMANN.

fan tutte», og et Hus, hvor Scribes »Et
Glas Vand» naar kunstnerisk Virkning,
vilde være ødelæggende for de
Shake-speare’ske Kongedramaer.

Denne Erkendelse er ikke ny.
Littmann paapeger, hvorledes man i
Munchen f.Ex. har bevaret en enestaaende
Klenodie fra de kurfyrstelige Tider i
Cuvilliés Residensteater Side om Side
med det store Hof- og Nationalteater,
der rummer 1832 Personer. Men selve
Tankens Gennemførelse i Littmanns
Komplex, som det nu danner en af
Stuttgarts mest tiltrækkende Seværdigheder,
var ny og betegnede et Brud med
gammel Slendrian og Miskendelse af Teatrets
moderne Opgave.

Bygmesteren havde nu det store Held
at finde en ganske ideal Plads for sine
Teatre — i saa Henseende vil han næppe
i Fremtiden behøve at frygte nogen
Konkurrent andetsteds. De opførtes paa den
tidligere botaniske Flaves Grund, i
umiddelbar Forbindelse med Parken ved de
herlige kongelige Anlæg, der naar helt
ud til Cannstatt. Hovedportalen til det
store Teater vender ud mod Søen i Par-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0684.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free