- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguandra årgången. 1913 /
660

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Några reflexioner öfver David Edströms konst. Af Haldane Macfall. Öfversatt från författarens manuskript

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66o

HALDANE MACFALL

STUDIEHUFVUD. / Nationalmuseum.

inför blotta fingerfärdighets- och
skicklig-hetsprof. Konstskicklighet kan läras och
förvärfvas; men en skicklighet som denna
är en konstnärsgåfva — den står utom
regler och undervisning, den gifves blott
åt poeten, den födes och dör med honom,
ty han kan icke själf lara sig den, icke
lara ut den åt andra. Detta är mästerskap.
Ingen kritisk insikt kan skapa eller
inspirera något sådant. Det gifves till en, och
förnekas de flesta. Sverige kan skatta sig
lyckligt blott att hafva skänkt Edström till
den europeiska porträtteringskonsten. Han
har nyligen modellerat den svenske
kronprinsens hufvud, ett verk som borde blifva
nationens egendom, så ovärderliga krafter inom
Sveriges konstlif som både modellen och
skulptören representera. Det landet är i
sanning att lyckönska till sitt kungahus. — De
flesta af Edströms modeller äro för mig
okända personer, men så själsskildrande är denne
mans konst, att man genast ser
energimänniskan hos Ernest Thiel, affärsmannen,
poeten i van Eedens fina hufvud, kämpen
i det präktiga hufvudet af en italiensk
soldat, tvärviggen i ett annat framställande
en puckelryggig italienare med Victor
Hugo-liknande kraft — alla visa Edströms
underbara förmåga af karaktärsskildring.
Och hans Francesco d’Andrade betager
genom sitt mästerskap i utförandet.

Men det är i fantasiens ännu större
rike som Edström kommer att vinna sina

härligaste segrar, blott han får tillfälle att
färdas fram därinom. Hans bana och
lifs-saga låter som en dikt; och de nappatag
han haft med lifvet ha ovillkorligen gifvit
fart åt den dramatiska liflighet, hvarmed
han skildrar sina förnimmelser. Begåfvad
med en mäktig känsla för det
monumentala, är Edström ett vackert bevis inom
nordisk konst på hvad skulptur kan betyda
för förskönandet af offentliga platser. Han
behöfver ett vidsträckt fält, och hans
förmåga borde tagas i anspråk för allmänna
verk af monumental storhet. London utgör
ett varnande exempel på hvad en storstad
kan förlora genom intetsägande
skulpturverk. Amerika gjorde väl i att öfverlåta
till Edström prydandet af sina städer, innan
pseudoklassiska utsväfningar förstört och
banaliserat deras öppna platser, liksom så
många i London. Och Sverige borde till
sitt eget gagn understödja Edströms stora
förmåga. Han har visat, att han äger den
skulpturala känsla, som gifver fantasiens
skimmer åt det offentliga prydnadsverket.
Hans rymdkänsla och bredd i teckningen,
den lyriska innerligheten i hans konst och
det impressionistiska uttryckssättet, som
fångar ljusets och skuggornas mysterier och
betvingar fantasien — allt detta bildar det
dramatiska lif, som är kännetecknande för
storheten i hans arbete. Men det beror
tyvärr ej endast på bildhuggaren, om han
skall kunna infria, hvad han lofvar — det
beror på hans folk, på de kraf detta ställer
på honom att fullfölja sitt öde och
förkunna dess ära. Edström har visat i fullt
mått, att kommer kallelsen till honom, så
sker det ej förgäfves.

SFINX. / Thielska galleriet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1913/0715.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free